معرفی برنامه Pinnacle Liquide Edition


لیکوئید ادیشن ازجمله نرم افزارهای ادیت ویدئو است که امکانات بسیار زیاد و مناسبی برای ادیت حرفه ای دارد. این نرم افزار مانند نرم افزارهای دیگر نیست که با انواع کارت کپچر کار کند و اصولا این نرم افزار نیازی به سخت افزار خاص برای کپچر و خروجی ندارد و براحتی با یک کارت فایروایر معمولی میتواند کارمیکند.
تمام امکانات این نرم افزار برپایه خود نرم افزار و سیستم است یعنی امکانات
realtime آن بر پایه امکانات پردازش مرکزی و کارت گرافیک سیستم است و بر پایه سخت افزار خاصی نیست.
لیکوئید ادیشن ویرایش 6 آخرین نسخه این نرم افزار است که از شرکت
Pinnacle به بازار ارائه شده است.
در لیکوئید ادیشن نسخه 5 شما فقط نیاز به یک کارت فایروایر برای ورودی دارید و میتوانید هرنوع مبدل انالوگ به دیجیتال برای تبدیل ورودیهای آنالوگ به دیجیتال استفاده کنید.
در نسخه 6 معمولی مثل نسخه 5 میتوان با یک کارت فایروایر و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال کار کرد. در نسخه 6 پرو شما یک باکس ورودی و خروجی دارید که با پورت
USB به سیستم وصل میشود و انواع ورودی و خروجی را میتوانید استفاده کنید. البته این باکس و نسخه پرو امکان کپچر فرمت mpeg2 و uncompress را به شما میدهد.
در نسخه
broadcast شما این باکس ورودی و خروجی را دارید بهمراه یک قفل سخت افزاری.در این نسخه امکانات بیشتری نسبت به پرو دارید ازجمله امکان کار با فرمت mxf و کار با سیستمهای xdcam و p2 و استفاده از دستورات xsend وxreceive که در نسخه معمولی و پرو امکان استفاده از این امکانات را ندارید.
در نسخه
pro و broadcast شما انواع ورودیهای آنالوگ را اعم از SVideo ,Composite ,Component  دارید. در لیکوئید ادیشن شما این امکان را دارید که یک درایوی را روی سیستمتان Map کنید و فایلهای ضبط شده را به اشتراک بگذارید شما همچنین این امکان را دارید که یک پروژه را به صورت مشترک (چندین نفر همزمان) روی شبکه بازکنید و بر روی آن کار کنید. همچنین این امکان را دارید که یک حافظه مرکزی داشته باشید و مدیای خود را روی آن ضبط کنید و از طریق شبکه استفاده کنید. حتی اگر محدودیت پهنای باند شبکه نداشته باشید میتوانید بصورت online و بدون کپی کردن از مدیا استفاده کنید.
در
timeline لیکوئید ادیشن شما امکان smartedit را دارید بدین معنی که شما میتوانید فرمتهای مختلف را بطور همزمان در timeline داشته باشید و آنها را ادیت کنید و به راحتی برمبنای خروجی که میخواهید تغییر فرمت انجام دهید.
همانطور که گفته شد تمام افکتها و فیلترهای موجود در نرم افزار برپایه
cpu و gpu است یعنی هرچه cpu و کارت گرافیک قویتر باشد سیستم شما اعمال بیشتری را بصورت realtime انجام میدهد .درضمنrender افکتها و فیلترهایی که نیاز بهrender دارد در این نرم افزار به صورت background انجام میشود و این امکان جالب اجازه می دهد که شما در حین render بتوانید به کار خود ادامه دهید. در ضمن در لیکوئید شما امکان ادیت hd و sd را بطور مجزا و با هم خواهید داشت. درواقع شما در timeline میتوانید انواع ویدئو با فرمتهای مختلف داشته باشید. کلیپهای HD و MPEG2 IBP میتوانند بصورت frame frame در timeline ادیت شوند و به فرمتهای دیگر تبدیل شوند.
در لیکوئید شما قابلیت
import ویدئوهای زیر را دارید:
mpeg format                     
mpg *.mpeg *.ts *.vob . *
windows media
wmv.*
video and audio file whit mxf wrapper

اگر پروژه ای را در لیکوئید 5 ایجاد کرده باشید میتوانید آن را در نسخه 6 ادامه و تکمیل کنید ولی اگر پروژه ای را در نسخه 6 ایجاد کرده باشید در نسخه 5 باز نمیشود.
در لیکوئید نسحه 6 صدای
ASIO پشتیبانی میشود. ASIO استاندارد درایو حرفه ای صدا برای خروجی بیش از دو کانال صدا میباشد. البته باید کارت صدایی داشته باشید که این استاندارد را پشتیبانی کند. البته میتوان از کارت صدای معمولی استفاده کرد و به دو کانال صدا محدود بود.
در نسخه
broadcast گفته شد که یک قفل سخت افزاری وجود دارد که بدون آن قفل سیستم تبدیل به نسخه پرو میشود. در نسخه پرو شما امکان استفاده از دستور xsend وxreceive را دارید. با دستور xsend شما میتوانید یک کلیپ یا یک تراک را مستقیما از محیط لیکوئید به یک برنامه خاص بفرستید و کاری را روی آن انجام دهید و نتیجه را به timeline برگردانید. با دستور xreceive شما میتوانید کلیپی را مستقیما از یک منبع مانند xdcam بدون نیاز به capture کردن دریافت کنید.
در نسخه
broadcast شما همچنین امکان استفاده از فرمت mxf را دارید این فرمت درواقع یک پوشش یا لفافه است که محتویات تصویر DVCAM یا Mpeg IMX و صدای شما را در بر می گیرد.


با تشکر از دوست و همکار عزیزم مهندس : علی زکی زاده


زنگ تفریح

با کسب اجازه از دوستان بزرگوارم آقایان علی زکی زاده و حجت وفا و امیر آقایی زین پس از مقالات ایشان نیز در زمینه تدوین غیر خطی و تجهیزات حرفه ای برودکست آنالوگ و دیجیتال استفاده خواهم کرد. با توجه به تخصص این دوستان در زمینه تدوین غیر خطی و تجهیزات حرفه ای این مقوله, امید است این مقالات مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.
در پایان از این سه دوست عزیزم که تجربیات و مطالعات خود را در اختیار من و شما قرار دادند کمال تشکر را دارم.

پیدایش XDCAM و روشهای کاری جدید- بخش دوم

XDCAM Disks

امروزه سیستمهای خطی و نواری موجود در عرصه صدا و تصویر (برودکست) و مشکلات مربوط به آنها جوابگوی جریان سریع تولید و انتقال برنامه ها و بخصوص اخبار در بخش دیجیتال نمی باشد. از اینرو شرکت سونی با ارایه راه حلی برای از میان برداشتن گامهای میانی این چرخه اقدام به معرفی و عرضه سیستمهای XDCAM نمود. در ادامه با مدیای ضبط و آرشیو این سیستم آشنا می شویم:

دیسک حرفه ای سونی (PFD23) چیست؟

 6- طراحی و ساختار دیسک
 
PFD23 بگونه ای طراحی گردیده که در مقابل گرما، رطوبت، ضربه، خراش و اشعه X بسیار مقاوم می باشد و این امر با بسته بندی دیسک داخل یک کارتریج ضد گرد و غبار و بادوام که از نوعی رزین پلی کربنات آنتی استاتیک ساخته شده، میسر گردیده است.با این طراحی نه تنها دیسک پایدارتر و سبک و قابل حمل می شود بلکه نگرانی کاربر نیز از بابت لمس سطح دیسک بر طرف می شود. با این مزایا دیسک برای کار در شرایط سخت مقاوم گردیده و عمر مفید آن افزایش می یابد.

Schematic

دیسک اصلی که داخل کارتریج قرار دارد از نوعی پلی کربنات و چند لایه ساخته شده است. این لایه ها شامل یک زیر لایه با نازکی 1.1mm ، یک لایه برای ضبط و یک لایه محافظ یا روکش می باشد که این روکش نازک( 0.1mm ) اما مقاوم، همانطور که در شکل بالا دیده می شود برای کاهش خطای ناشی از حرکت دیسک اضافه شده و باعث جلوگیری از کاهش دقت بخش نوری (Optical Block) برای نوشتن و خواندن می گردد. سری سیستمهای دیسکهای حرفه ای سونی برای حداقل حرکت طراحی شده اند و نسبت به دیسکهای دیگر نوری سیگنال پایدارتری را تولید می نمایند.
گام شیار (Track Pitch) روی لایه ضبط فقط 0.32um است که به افزایش حجم تا 23.3 GB کمک می کند. دیسک همچنین از شیارهای سینوسی شکلی برای فیدبک شناسایی آدرسها برای خواندن سیستم و جستجو استفاده می کند.اطلاعات دیداری و شنیداری و متا دیتا روی این شیارها ذخیره می شوند. شکل زیرشیارهای سینوسی و گام شیارها را نشان می دهد:

Disk's Tracks

7- فرق بین دیسک حرفه ای و دیگر دیسکها

PFD23 در مقایسه با دیگر انواع دیسکهای نوری مانند DVD و CD دارای تفاوتهایی در ساختار ، حجم و طراحی می باشند. در مقوله حجم پیشرفت چشمگیری در افزایش حجم بدون تغییر ابعاد فیزیکی دیسک بوجود آمده است. همچنین سرعتهای انتقال داده در 72Mb/s با استفاده از یک لیزر پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر مدیاهای نوری محسوب می شود که برای کار با داده های صدا و تصویر در محیطهای حرفه ای یک نیاز اساسی می باشد. شکل زیر مقایسه PFD23 را در برابر دیسکهای نوری CD و DVD را ارائه می نماید:

compare Between 3 Types of Optical Disks

دیسک لیزر آبی در بهار سال 2003 وارد بازار ژاپن گردید .گرچه این دیسک از لحاظ حجم با دیسک PFD23 یکی بود، اما چند تفاوت بین ایندو وجود داشت. از عمده تفاوتهای ایندو دیسک میتوان به سرعت انتقال داده اشاره نمود که در دیسکهای لیزر آبی(با یک لیزر) حداکثر سرعت نصف سرعت انتقال داده PFD23  می باشد. دیگر آنکه دیسک لیزر ابی برای کار با سیستمهای دارای یک لیزر طراحی شده در حالیکه PFD23 دارای مکانیسم شاتر گردان منحصر بفردی است که به آن اجازه می دهد تا با سیستمهای دارای دو لیزر نیز کار کند. مورد دیگر پایداری و دوام قاب PFD23  می باشد.
در مقایسه با مدیا های نواری آنچه قابل توجه است عبارتست از اینکه، مدیا های نواری بطور معمول داده های صدا، تصویر و متادیتای محدود و ثابتی که تنها بطور خطی قابل دسترسی هستند را میتوانند ذخیره نمایند، درحالیکه PFD23 میتواند تصویر با کیفیت بالا (High Res با فرمت DVCAM یا MPEG IMX) ، داده تصویر با کیفیت پایین (*Proxy AV Data) ، انواع فرمتهای متادیتا و همچنین هر فایلی که PC بطور استاندارد بتواند ذخیره نماید را پشتیبانی مینماید و تمامی این داده ها بطور مستقیم و غیر خطی میتوانند به راحتی در دسترس قرار گیرند. علاوه بر آن چون این داده ها روی دیسک قرار دارند، بدون افت یا احتمال خرابی میتوان آنها را روی شبکه با پروتکل TCP/IP از سیستمی به سیستم دیگر انتقال داد. شکل زیر تفاوتهای دیسک و نوار را بطور تصویری نشان می دهد:

Compared to Tape Media

* :Proxy AV Data نوعی متادیتاست که در حقیقت داده های تصویری کیفیت پایین با فرمت MPEG-4 و با صدای A-Law می باشد.