محصول Centrino از شرکت Intel چیست؟

 

 

در اوایل مارس 2003 شرکت اینتل فناوری جدیدی را به بازار عرضه نمود که هدف آن تولید لپ تاپ هایی با وزن کمتر، ابعاد کوچکتر و راحتی بیشتر بعلاوه دارا بودن کارت شبکه بیسیم بود که شما را در هر مکان به شبکه اینترنت و یا رایانه های دیگر متصل نماید.

 

برخلاف تصور بسیاری فناوری Centrino پردازنده نمی باشد. این فناوری که بنام Centrino Mobile Technology نیز نامیده می شود، ابتکار تجاری شرکت اینتل برای ایجاد ترکیب ویژه ای از CPU ، چیپ ست مادربورد و رابط شبکه بیسیم در طراحی رایانه های شخصی همراه می باشد.

 

در حال حاضر این ترکیب از سه بخش اصلی زیر تشکیل گردیده است:

 

الف – پردازنده Pentium M که حرف M از کلمه  Mobile گرفته شده است.

 

ب – خانواده چیپ ست  Intel 855 و یا  Mobile Intel 915 Express

 

ج – رابط شبکه MiniPCI

 

Pro/Wireless 2915 (IEEE 802.11 abg)

Pro/Wireless 2200 (IEEE 802.11 bg)

Pro/Wireless 2100 (IEEE 802.11 b)

 

الف – پردازنده Pentium M

 

مهمترین بخش از اجزای سه گانه این فناوری پردازنده آن می باشد که در طراحی آن دو مسئله مهم بهینه سازی گردیده است، یکی مصرف کمتر در دو سطح ولتاژ low و ultra-low  و دیگری مقدار حافظه داخلی یا Cache بالا که برای سرعت بالاتر و مصرف کمتر پیش بینی گردیده است.

با توجه به اینکه با افزایش هر GHz سرعت CPU توان مصرفی نیز افزایش می یابد، اینتل در طراحی Pentium M این امکان را فراهم آورده که زمانیکه سیستم در حالت Idle و یا بیکار می باشد، سرعت پردازنده را تا 600MHz  کاهش میدهد که در این حالت توان مصرفی آن تنها 6w خواهد بود. همزمان با ارائه وظایف گوناگون به پردازنده، همچون پدال گاز خودرو، سرعت کار پردازنده افزایش می یابد و توان مصرفی در حداکثر پردازش کامل به 25w میرسد. این فناوری به لپ تاپها اجازه می دهد تا :

 

1 - سیستم خنک کننده مورد نیاز آنها کمتر و کوچکتر شود و در نتیجه حجم کل لپتاپ نیز کمتر شده و وزن آن سبکتر گردد.

2 – مصرف باتری بطور چشمگیری کاهش یافته و در نتیجه عمر باتری افزایش می یابد. مهمترین نکته این است که کاهش توان مصرفی تاثیری بر عملکرد سیستم نداشته و باعث کاهش سرعت پردازنده نمی گردد.

 

 از طرف دیگر مقدار حافظه داخلی بالای پردازنده (L2Cache) و مدارات اختصاصی مربوط به انتقال داده و نگهداری آثار دسترسی های قبلی بطور موثری در سرعت و صرفه جویی توان تاثیرگذار می باشد.در مسیرهای بازیابی و دریافت داده ها توان زیادی تلف می گردد. اینتل میلیاردها خط از کدهای مربوط به انتقال داده ها را بررسی نموده تا به بهترین ترکیب برای آنچه سیستم نیاز دارد با کمترین اتلاف در دسترسی به حافظه برسد.پردازنده های معمول تا 30% از زمان خود را برای بازیابی و تشخیص خطاها تلف می نمایند اما در پردازنده پنتیوم M مدارات مستقلی طراحی گردیده که بطور حرفه ای و ترکیبی  شاخه ها و مسیرها را با بهترین روش حدس زده و تا 20 % نسبت به پردازنده های قبلی بهتر عمل می کند که خود اینتل این بخش را Best-in-Class نامیده است.

 

 بخش استاندارد دیگری که در طراحی ساختار پردازنده ها وجود دارد Stack میباشد، محلی از حافظه که برای داده های موقت و اطلاعات مربوط به آدرس دهی حافظه استفاده می گردد. این بخش بطور موثری توسط نرم افزارها مورد استفاده قرار می گیرد اما دستوراتی که مدیریت استک را به عهده دارند همانند بقیه دستورات پردازش می گردند. پردازنده پنتیوم M این دستورات را نگه می دارد و آنها را به سخت افزار خاصی که برای مدیریت استک تخصیص یافته ارسال میدارد. اینتل می گوید که این کار 5 درصد از بار زمان بیکاری پردازنده را کاهش می دهد.

 

بعلاوه پنتیوم M  بار پردازش را با ترکیب ظاهری چندین کار به یک عملکرد داخلی کاهش می دهد و آنرا "Micro-Op Fusion" نامیده است. بنابراین چندین دستور برای پردازنده همانند یک دستور بنظر می آید و تنها هنگامیکه زمان اجرا فرا می رسد، به بیتهای مستقل تقسیم  می گردد. این عمل کاهش 10 درصدی زمان پردازش عملکردها را به دنبال دارد.

 

تمامی موارد بالا نه تنها باعث کاهش توان مصرفی میگردند بلکه موجب افزایش موثری در پردازش می گردند، آنطور که اینتل گفته و طبق تستهای انجام گردیده ، یک پردازنده پنتیوم M با سرعت 1.6GHz معادل یک پردازنده پنتیوم 4 با سرعت 2.4GHz و با 50 درصد عمر باتری بیشتر بازدهی دارد.

 

همانطور که قبلا اشاره شد ، در بار کامل سرعت پردازنده 1.6 و توان مصرفی آن 24 وات خواهد بود در حالیکه در بالاترین حد صرفه جویی  توان، سرعت تا 600MHZ و توان مصرفی تا 6 وات کاهش می یابد.