محصول جدید مایکروسافت Surface

چند روز پیش یکی از دوستان لینک جالبی از محصول جدید مایکروسافت بنام Surface برام فرستاده بود. متاسفانه بدون ایترنت پر سرعت دیدن این پیش نمایش خیلی دردسر داره. با یکمی جستجو تو فضای سایبر،به یک مقاله برخوردم که نویسنده بلاگ زحمت منو که این روزها تنبل شدم و حال ندارم راحت کرده بود. منم با یکمی دستکاری همون رو براتون میزارم:

مایکروسافت برگ برنده جدید خود را رو کرد

 

 

پس از پنج سال رازداری، سرانجام مایکروسافت پروژه محرمانه اش را فاش و مخلوق شگفت انگیز خود را به جهانیان معرفی کرد.

شرکت مایکروسافت که تاکنون در زمینه ساخت رایانه فعال نبوده (البته این پروژه که پنج سال از آغاز آن می گذرد نشان می‌دهد که واقعا بوده و ما نمی دانستیم) می‌تواند یک انقلاب‌ در دنیای
IT به حساب بیاید. مایکروسافت با مدیریت بیل گیتس، پول‌دارترین مرد دنیا، عادت به خرق عادت دارد و هروقت پروژه ای را به اتمام می رساند، می‌توان پیش‌بینی کرد حاصل آن موجودی بسیار متفاوت با موجودات کنونی دنیای IT خواهد بود. این بار نیز بیل گیتس در پایان پروژه محرمانه اش که میلان نام دارد محصولی ارائه کرده که با کامپیوترهای دسکتاپ و یا لپتاپ های موجود، فرسنگها فاصله دارد.

نام محصول جدید
surface است. یک رایانه میزی و نه رومیزی (tabletop) که برای اولین بار در کنفرانس All Things digital در کارلسبد کالیفرنیا معرفی شد. کامپیوتری که به صورت یک میز است و به راحتی با حرکت دادن انگشتان دست بر روی آن می توانید هر کاری که در کامپیوترهای رومیزی با ماوس و کیبورد انجام می دادید را این بار فقط با انگشتانتان انجام دهید. Surface البته قابلیت نصب روی دیوار را هم دارد و در یک جمله می‌شود گفت تصوری که در طول سال‌های گذشته از کامپیوتر در ذهن همه ایجاد شده را به کلی دگرگون می‌کند.

پیت تامپسون مدیر گروه کامپیوترهای سورفیس مایکروسافت می گوید: کاربران دوست دارند کارهایشان با کامپیوتر را از طریق لمس مستقیم انگشتانشان انجام دهند و ما در
surface علاوه بر رفع این نیاز، خدمات بسیار گسترده تری را مانند یک مانیتور بزرگ و امکان اتصال به هر گونه وسیله دیجیتال را برای آن ها فراهم آورده ایم.

Surface چیست؟

محصول جدید مایکروسافت، میزی است که می‌توانید دور آن بنشینید و با دوستانتان نوشیدنی میل کنید. البته این میز با میزهای دیگر فرق های فراوان دارد، زیرا روی آن یک صفحه نمایش لمسی (بهتر است بگوییم چند لمسی، یعنی چند نفر همزمان می‌توانند با حرکت انگشت دستورات مختلفی را اجرا کنند) وجود دارد و شما مثلا به هنگام نوشیدن چای روی
surface می توانید هر نوع اطلاعات را از قبیل عکس، فایلهای ویدئویی و ... را بر روی آن به نمایش درآورید یا با دیگران به اشتراک بگذارید. برای اتصال وسائل دیجیتالی دیگر هم احتیاجی به سیم و پورت ندارید. تنها کافیست آن وسیله را که می‌تواند دوربین یا گوشی موبایل باشد را بر روی آن قرار دهید. Surface آن را می شناسد و دور آن یک دایره بسیار ظریف نمایان می شود و شما برای اینکه اطلاعاتی را از کامپیوتر به آن منتقل کنید، کافی‌است آن اطلاعات را به داخل دایره ای که دور موبایلتان کشیده شده است هدایت کنید تا خود به خود به حافطه موبایلتان منتقل شود.



 Surface
در واقع ادغام یک کامپیوتر ۳-GHz Pentium ۴، چندین دوربین و یک پروژکتور است. وجه تمایز خاص مانیتور Surface با مانیتورهای معمولی، در لایه ای‌است که بر روی صفحه کشیده شده و Multi-Ttouch بودنش به همین دلیل است.

میزان بالای وضوح مانیتور (1024 در 768) با توجه به اندازه بزرگ صفحه نمایش آن، توسط پروژکتورها و لنزهایی که تنها 21 اینچ با مانیتور فاصله دارند پشتیبانی می شود. این میز همچنین باتری قابل شارژ، بلنگوهای استریو،Infrared
و پنج دوربین دیجیتالی خاص برای حس کردن حرکت انگشتان دارد.

دستگاه مادون قرمز نصب شده بر روی Surface علاوه بر قابل لمس شدن مانیتور، امکان اتصال به وسائلی که از این فناوری برای تبادلات اطلاعاتی استفاده می کنند را نیز مهیا نموده و می توان با سرعت انتقال بسیار بالا اطلاعاتی از قبیل عکس، فایل های صوتی و تصویری را ردو بدل کرد.

بازی های Surface
نیز با بازی های رایج بر روی کامپیوترهای معمولی متمایز است. به عنوان مثال شما در هنگام دیدن یک فایل تصویری می توانید آن را مانند یک پازل به چندین تکه تبدیل کنید و دوباره آن ها را به یکدیگر پیوند دهید. در زمانی که شما در حال حل این پازل هستید فایل تصویری نیز در حال پخش در تکه های مجزای پازل است.

نیگل کیم یکی از طراحان پروژه
می‌گوید: عملکرد دوربین ها به اندازه ای دقیق است که می توان 52 انگشت هم روی آن کار کند. البته ما در طراحی خود این میز را برای استفاده همزمان 4 نفر طراحی کردیم ولی با استفاده از قابلیت های دیگر این توانایی درSurface افزایش یافت.



«Surface» با صفحه
۷۶ سانتیمتری اش (۳۰ اینچ) قرار است بین ۵ تا ۱۰ هزار دلار فروخته شود.با این حال، مایکروسافت گفته است قصد دارد در چند سال آینده نسخه های ارزان تر این محصول را برای استفاده در منازل عرضه کند.

مایکروسافت گفته است که این رده محصولات بازاری چند میلیارد دلاری خواهند بود و استفاده از آنها در آینده از روی میزها و پیشخوان فروشگاه ها به داخل خانه ها گسترش می یابد.