WDR چیست؟

Wide Dynamic Range  

WDR یا Wide Dynamic Range چیست؟

در بحث استفاده از دوربینها در محلهای سرپوشیده، مشکلی که عمدتا پیش می آید، به اصطلاح ضد نور شدن تصویر می باشد. در این حالت هنگامیکه زاویه دید دوربین رو به پنجره یا در ورودی باشد، تصویر سوژه تاریک و تصویر فضای بیرون بسیار روشن و نامشخص دیده می شود.  

در دنیای واقعی بازه نور طبیعی بین ۰.۰۰۱ (تاریکی محض) تا ۱۰۰۰۰۰ (هوای آفتابی) LUX  میباشد، در مقابل بازه نور محیط داخل بین 10 تا چند صد LUX بیشتر نیست.

حال بدلیل عدم تطابق در سرعت دریافت تصاویر پر نور و کم نور و اختلاف بین نور داخل و خارج در شاتر دوربین این اتفاق می افتد که در تصاویر بخوبی مشاهده می شود. 

برای رفع این مشکل (که در تصاویر رستورانها و فروشگاهها که دارای پنجره های بزرگ هستند مشهودتر است) شرکتهای سازنده دوربینهای CCTV که بیشتر با این مسئله درگیر هستند، فناوری WDR را معرفی و ارائه نمودند. 

در این فناوری دوربین به دو CCD یکی با سرعت بالا و دیگری با سرعت پایین مجهز شده است. بدین ترتیب دوربین با هر CCD یکبار تصویر را اسکن میکند. بار اول با سرعت عادی و بار دوم با سرعت بالا، بار اول با CCD معمولی داخل را اسکن میکند و بار دوم با CCD سرعت بالا فضای پر نور بیرون را و در نهایت پردازشگر تصویر نصب شده در دوربین ایندو را با هم ترکیب (Superimposes) می کند تا به یک تصویر مناسب که هم فضای داخل و هم فضای خارج را بطور واضح نمایش می دهد، دست یابد. 

 

 

 

WDR camera -- Wide Dynamic Range camera
The WDR camera is for producing and delivering clear image to the objects surrounded by strong back light, while still keeping the background visible.

WHY WDR?
In the real world, natural light could range from 0.001 LUX or even lower (totally dark) to 100000 lux and more (sunny day) --- just about the typical outdoor lightness situation for most places.
On the other side, lightness for normal indoor environment only ranges from tens to hundreds of lux.
So, if you have a normal camera viewing a target in window or door background, you probably will have the background washed out (picture 1) if shutter speed is set up to low (for indoor), or the target is too dark to recognize if shutter speed is high for outdoor (pictuer 2).
Similar problem may occur in many outdoor applications, such as facing car head-light in night, or large surface in mono-color which creates strong reflection in day time .....

HOW it works
WDR is a new technology employing high-speed CCD and makes two consecutive scans to one picture instead of just one time that is used for all the traditional cameras.
For the first scan, camera shoots at speed of 1/60 (1/50 for PAL) to acquire images as in normal lightness condition. Right after it, the camera shoots for the second time at high speed of 1/10,000 to get the image under strong lightness. The image processor then superimposes the two video datum in one to provide a picture in superb visible quality for man-eyes (picture 3).

WHAT to get !
WDR camera increases the dynamic range by approximately 100 times, compared to normal cameras, meaning that inferior pictures caused by light interference will be reduced or avoided, and security level and quality will be highly improved.

Exastor انباره فایل در قرن ۲۱ - (۵)

 

مجازی سازی (Virtualization)

در نتیجه محدودیت راه حلهای ذخیره سازی رایج که در قسمتهای قبل توضیح آنها داده شد، تعدادی از سازنده ها جایگزین هایی بر اساس مجازی سازی ارائه میکنند. بصورت تاریخی بازار ذخیره سازها دنباله رو دنیای کامپیوتر است. تکنولوژیهایی نظیر کلاسترینگ و پردازنده های متقارن  (SMP)جایگاه خودشان را در سیستمهای ذخیره ساز پیدا کرده اند. در این قسمت انواع معماریهایی که از مجازی سازی استفاده میکنند توضیح داده میشود:

Shared SAN FileSystems

چندین سازنده، محصولاتی ارائه کرده اند که اجازه میدهد فایل سیستمهای مبتنی بر SAN ورای مالکیت و دسترسی یک سرور تکی گسترش پیدا کنند. این تغییر بوسیله جایگزین کردن درایور اصلی سیستم عامل که در لایه بالایی فایل سیستم استاندارد کار میکند، انجام میشود. در بعضی از این راه حلها کل فایل سیستم بوسیله یک نرم افزار جایگزین میشود. با وجودیکه این راه حلها فایل سیستم مقیاس پذیرتری را نسبت به سیستمهای استاندارد SAN ارائه میکند، اما چنانچه قابلیت به اشتراک گذاری را نداشته باشد، فرقی با حالت قبل نمیکند. راه حلهای به اشتراک گذاری SAN مانند Sanergy  که با جایگزینی درایور کار میکنند از نظر قابلیتها منحصر به محدودیتهای فایل سیستم استانداردی که استفاده میکنند، میشوند. راه حلهای کامل همانند Stornext نیز که از فایل سیستم خودشان استفاده میکنند، از لحاظ حجم کاری برای به اشتراک گذاری فایلهای بزرگ طراحی میشوند. مساله دیگری که مشتریان با آن مواجه هستند، پیچیدگی پیاده سازی اینگونه راه حلها می باشد: نصب سیستم عامل استاندارد، درایورها، سیستم فایل SAN و ابزارهای مدیریتی. ضمناً همانطور که نام آنها اشاره میکند، این راه حلها احتیاج به نصب یک SAN بعنوان زیرساختار دارند که به دنبال خود نصب سوئیچهای FC و غیره را به همراه دارد. با وجود اینکه فایل سیستمهای SAN نیازهای برخی از کاربردهای ویژه را پاسخ میدهد، به اندازه کافی انعطاف پذیر و مقیاس پذیر نیستند تا جوابگوی نیازهایی باشند که در قسمت قبل به آنها اشاره شد.

Hybrid NAS/SAN Filesystems

تعدادی از سازندگان SAN مفهوم دیگری را پذیرفتند، ترکیب  SANو NAS ، که کنترل دسترسی فایل توسط پروتکلهای استاندارد به اشتراک گذاری فایل نظیر NFS و CIFS انجام میشود و از طرف دیگر انتقال واقعی دیتا در شبکه ذخیره سازی مجزا (Storage Network) از طریق پروتکلهای  block-basedانجام میشود که یا FCP است یا iSCSI که مزیت این روش همانند روش فایل سیستم  SAN می باشد: پهنای باند بالا برای I/O متوالی نسبت به فایلهای بزرگ. 

برای این روش چندین جنبه منفی وجود دارد، هر کلاینت بایستی برنامه خاصی داشته باشد که این I/O هیبرید را مدیریت کند، بعلاوه باید شبکه دیگری برای دسترسی به دیتا ایجاد شود که درباره شبکه FC هزینه ها را بسیار بالا میبرد. بهرحال این روش در لایه زیرین از فایل سیستمهای استاندارد NAS استفاده میکند که محدودیتها ذکر شده در قسمت قبل را دارد. این روش فعلاً جایگاه خیلی مشخصی در بازار ذخیره سازها ندارد.

Aggregated NAS

تعدادی از فروشندگان NAS با ارائه راه حل خودشان، برای محدودیتهای فایل سیستم جوابهایی پیدا کرده اند. با استفاده از قابلیتهایی که برمبنای "اسم" سیستمهای NAS می باشد، چندین فایلر NAS میتوانند خود را بصورت یک فایل سیستم بزرگ جا بزنند. بر این اساس یک تصویر از سیستم مجازی برای کلاینتهای CIFS و NFS نمایش داده میشود. با این حال هر کدام از NAS ها در مجموعه دارای محدودیتهای ذاتی مخصوص به خود هستند و از این نظر این روش جمع کردن تعداد زیادی از NAS ها تحت یک نام مشکلات تکی آنها را بر طرف نمیکند. هر کدام از نظر تعداد و حجم فایل و پهنای باند محدودیت دارند. (روش DFS در ویندوز(

Distributed Clustered NAS Virtualization

بر اثر محدودیتهایی که در بالا ذکر شد شرکت Exanet یک معماری جدید ذخیره ساز ارائه داده است به نام Exastor. این سیستم بر روی جنبه دیگری از مجازی سازی NAS کار میکند: پخش کردن و کلاسترینگ. در قسمت بعدی این معماری را به تفصیل توضیح میدهد.