HDMI - بخش دوم

 

 HDMI مشخصات انواع

HDMI 1.1 : برای اولین بار ویرایش اول این فناوری در دسامبر 2002 با قابلیت نمایش سیگنالهای تلویزیون دیجیتال به همراه صدای دالبی دیجیتال و انواع متنوعی از فرمتهای صدا و در می 2004 ویرایش 1.1 با پشتیبانی از DVD Audio و صدای 5.1 بدون استفاده از 6 کابل صدای RCA به بازار آمد.

HDMI 1.2 : در آگوست 2005 ویرایش جدید با مشخصات زیر منتشر گردید:

پشتیبانی از فرمت صدای تک بیتی ، برای مثال SACD (Super Audio CD) یا DSD(Direct Stream Digital)

تغییراتی برای پشتیبانی بهتر از PCهای دارای خروجی HDMI شامل: امکان استفاده از اتصالات متداول نوع A و نمایش تمامی فرمتهای ویدئوی PC ، توانایی استفاده از فضای رنگ (Color Space) ذاتی RGB درحالیکه امکان پشتیبانی از Color Space یا فضای رنگی  Y/Cb/Cr CE نیز موجود میباشد ، الزام برای توانایی نمایش منابع ولتاژ پایین (Low-Voltage) مثل فناوری PCI Express I/O

HDMI 1.2a : انتشار در دسامبر 2005 با ویژگیهای زیر:

(Consumer Electronic Control) CEC و مجموعه دستورات آن ، ایجاد ویرایش 1.2a CTS (Compliance Test Specification) که شامل یک CEC مکمل اضافه نیز می باشد که برای سازگاری فنی با HDMI 1.2 به روز گردیده است ، موضوع قابل توجه کابلها و اتصالات اضافی برای تست و امکان ATC (Authorized Testing Center) در CTS 1.2a برای تست کابلهای جدید با طول بیشتر برای جایگزینی کابلهای قدیمی می باشد.

HDMI 1.3 : ارائه شده در ژوئن 2006 و خصوصیات متفاوت زیر:

سرعت بالاتر: اگرچه ویرایشهای قبلی این فناوری نیز بیش از نیاز تمامی فرمتهای جاری HDTV پهنای باند را پشتیبانی می نمایند، این ویرایش پهنای باند تک ارتباطی (Single-Link) را تا 340MHz یعنی 10.2 Gbps ، برای پشتیبانی از نیازهای آینده دستگاههای نمایشگر HD مثل تفکیک پذیری بالاتر (Resolution)، عمق رنگ بیشتر (Deep Color) و نرخ فریم بالاتر (Frame Rate). بعلاوه داخل این ویرایش ساختاری پایه ریزی گردیده که به ویرایشهای آینده اجازه می دهد تا به سرعتهای بالاتر برسند.

عمق رنگ : HDMI 1.3 عمق رنگ را که در ویرایشهای قبلی 8 بیت بوده تا 10بیت، 12 بیت و 16 بیت پشتیبانی میکند که با محاسبات حیرت انگیزی تا یک میلیارد رنگ را در انواع طیف رنگی و خاکستری (در سایه ها) نمایش می دهد که جزییات بی نظیری را به نمایش می گذارد.

اتصال کوچک جدید: با ظهور دستگاههای قابل حمل مثل دوربینهای فیلم برداری HD و نیاز به اتصال آنها به دیگر دستگاههای HD در این ویرایش امکان استفاده از نوع کوچک اتصال HDMI (Small Form Factor Connection) فراهم گردیده است.

Lip Sync: از آنجا که امروزه در دستگاههای الکترونیکی بخشهای پردازشهای پیچیده دیجیتالی برای افزایش شفافیت و جزییات محتویات سیگنال افزوده می گردد، همزمانی صدا و تصویر در خروجی خود به مشکلی بزرگتر برای طراحان بدل می شود. در HDMI 1.3 قابلیتهای خودکار هماهنگی صدا را ترکیب نموده و به دستگاهها اجازه می دهد تا همزمانی را با دقت کامل بطور خودکار اجرا نمایند.

Broader Color Space: HDMI 1.3 پشتیبانی از “x.v.Color” (که نام تجاری استاندارد رنگ IEC 61966-2-4 xvYCC می باشد) را اضافه نموده که محدودیتهای فعلی فضای رنگ یا Color Space را از بین برده و امکان نمایش تمامی رنگهای قابل مشاهده را که چشم انسان قادر به تشخیص و دیدن آن می باشد ، فراهم نموده است.

فرمت جدید صدای HD بدون افت: در قابلیتهای فعلی HDMI، علاوه بر پشتیبانی از صدای دیجیتال فشرده پهنای باند بالا و کلیه فرمتهای فشرده شده موجود، امکان جدیدی برای فرمتهای صدای دیجیتال فشرده شده بدون افت جدید (Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio) اضافه شده است.