تین کلاینت (Thin Client) چیست؟

آخرین دستاورد دنیای فناوری برای اصلاح ساختار شبکه‌های بزرگ، ساخت رایانه‌های کم حجم و بی‌صدا است که با حذف قطعات حجیم و استهلاکی در ساختار آنها، محصول مرقوم به صرفه‌ای برای ادارات و سازما‌ن‌ها فراهم آورده است. در این محصولات با بهره‌گیری از تکنولوژی فشرده‌سازی و استفاده از امکانات شبکه‌ای، مشکلات و هزینه‌های رایانه‌های شخصی به طور چشمگیری مرتفع گشته و با امکاناتی که این سیستم‌ها همانند یک رایانه شخصی ارائه می‌دهند، مدیران را در بهینه‌سازی سیستم ادرای و گسترش سازمان خود یاری می‌نماید.

تین‌کلاینت یکی از این رایانه‌های اداری است که در عین ارائه قیمت و کیفیت مناسب، امکانات کاملی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با جایگزینی این دستگاه در شبکه خود علاوه بر بالا رفتن ضریب امنیت، مصرف انرژی این سیستم‌ها ده برابر کمتر از رایانه‌های شخصی است و به سبب عدم نیاز به پشتیبانی، استفاده از آن در مراکز عمومی همچون بانک‌ها، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، مراکز علمی، و حتی واحدهای صنعتی بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

کشورهای صنعتی پیشرو سال‌ها پیش از این، برای بهینه نمودن و کاهش هزینه‌های ارتقاء و نگهداری شبکه‌های خود به سمت این سیستم‌ها روی آورده‌اند. شرکت آمریکایی WYSE به عنوان اولین شرکت، در سال 1995 دست به یک نوآوری جدید در زمینه پایانه‌های شبکه‌های کامپیوتری زد. این نوآوری با هدف کاهش هزینه‌ها و ارتقاء کیفیت راه‌اندازی، مدیریت و نگهداری شبکه‌ها نسبت به PC پیش برده شد، در طی هفت سال بتدریج تکامل یافته و با همکاری شرکت‌های Microsoft , Citrix بصورت یک محصول جدید بنام Thin Client (به اختصار TC) به تولید رسید.

تین‌کلاینت تلفیق یک رایانه شخصی و یک ترمینال بوده که در 4 نوع مختلف طراحی و ساخته شده است که عبارت است از: Simple , Powerful , Flexible و Adaptable. تین‌کلاینت یک محیط کاری بدون دیسک (HDD-FDD ) است که امکان بهره‌گیری از تمامی شبکه‌های مبتنی بر Windows , Mainframe , Linux را به کاربران می‌دهد. TC بر اساس تکنولوژی Windows Terminal Service مشابه یک Mainframe عمل می‌کند. در این حالت کلیه پردازش‌ها بر روی سرور مرکزی انجام می‌گیرد. دستگاه سرویس گیرنده تنها بصورت یک ترمینال عمل نموده و اطلاعات مربوط به صفحه کلید و ماوس را به سرویس دهنده ارسال و اطلاعات مربوط به صفحه نمایش را از آن دریافت می‌نماید. این دستگاه دارای یک پردازنده، یک رابط شبکه و مقدار کمی حافظه می‌باشد. TCها دارای مدل‌های مختلفی می‌باشند که از اتصال به تجهیزات صوتی و چاپگر پشتیبانی می‌نمایند.

معماری سخت‌افزاری تین کلاینت‌ها

Thin Client‏ها یک سخت‌افزار کوچک و آماده برای محیط‌های ترمینال هستند. ‏TCها با استفاده از سیستم‌عامل نصب شده ‏بر روی ‏Flash Memory‏ محیطی را برای اتصال به سرورها آماده می‌کنند. به صورت عمومی ‏TCها مادربردی ساده و کوچک ‏هستند که دارای کارت صدا، کارت شبکه، کارت گرافیک، پورت ‏USB‏ و یک ‏Power‏ می‌باشند. همچنین مدل‌هایی از ‏TC ها ‏پورت‌های ‏Parallel، ‏PS‏2 ،COM‏ و ‏Slot PCI‏ پشتیبانی می‌کنند. در این حالت کلیه پردازش‌ها بر روی سرور مرکزی انجام ‏می‌شود.


انواع رده‌بندی TC به شرح زیراست:


Simple
این مدل با استفاده از پروتکل‌های RDP ، ICA به سرور مرکزی متصل می‌شود و می‌تواند به برنامه‌های کاربردی به صورت متمرکز دسترسی داشته باشد. سیستم‌عامل این نوع از TCها Blazer نامگذاری شده که تولید شرکت WYSE است. بروررسانی و پیکربندی این مدل از راه دور و ازطریق سرور مرکزی صورت می‌پذیرد. این عمل به وسیله قرار گرفتن اسکریپتی بر روی FTP سرور انجام می‌پذیرد. به جهت افزایش امنیت و عدم انتقال اطلاعات در این سری، در ساختار این سیستم‌عامل، Deviceهای محدودی تعریف شده است و تنوع استفاده از Deviceهای جانبی مانند CD-ROM ، Flash ، ... را دارا نمی‌باشد. تین کلاینت‌های مدل 1200LE , 1125SE , S10 در این رده می‌گنجند.

Powerful
این مدل علاوه بر قابلیت‌های مدل Simple توانایی اتصال به سرورهای دیگر از قبیل Mainframe و Unix با استفاده از Terminal Emulator موجود را دارا می‌باشد. سیستم عامل این مدل Windows CE.Net است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. شرکت مایکروسافت در محیط Windows CE.NET برنامه‌هایی از قبیل Media player9.0 و Internet Explorer را نیز تولید نموده است. یکی از ویژگی‌های این نوع عدم تأثیرپذیری ویروس و همچنین امکان اضافه نمودن برنامه‌ها از طریق ابزار Add-on شرکت Wyse است. این رده، TCها مدل 3150SE , S30 , V30 را در بر دارد.

Flexile
این مدل علاوه بر دارا بودن موارد ذکر شده در مدل Powerful ، پذیرش برنامه‌های اجرایی خاصی را نیز دارد که محل جایگیری اینگونه برنامه‌ها بر روی Flash Memory است. سیستم‌عامل این مدل Windows XPe است که تولید شرکت مایکروسافت است. همچنین با استفاده از ابزارهای protected از Flash، محافظت از دستکاری کاربران را افزایش و اثرپذیری ویروس بر روی سیستم‌عامل را کاهش می‌دهد. این مدل قابلیت اتصال برخی تجهیزات جانبی پرینتر، CD Drive ، FDD ، USB Flash Memory ، Smart card reader ، wireless adapter ، ... .. را دارا است. IE 6 و Terminal Emulator بر روی این مدل از TC بارگذاری شده که از آنها برای اجرای برنامه‌های تحت وب می‌توان استفاده نمود. این سری شامل مدل‌های 9150SE , 941GXL , S90 , V90 می‌باشد.

Adaptable
امنیت بالا و انعطاف‌پذیری جزء ویژگی‌های اصلی این مدل سری از TCها است. سیستم‌عامل آنها، لینوکس بوده که برای اعمال محاسبات ترمینالی بهینه شده است. علاوه بر توانایی اتصال به یک سرور مرکزی و اجرای برنامه‌های ویندوزی، می‌تواند به سرور لینوکس متصل گردد. دارای مرورگر Firefox محلی است و به جهت دارا بودن فایل سیستمی امنیتی Read-only، این سیستم عامل در مقابل حملات ویروس‌ها و خرابی نرم‌افزاری محافظت شده است. مدل‌های 5150SE , S50 , V50 در این رده قرار می‌گیرند.