تنظیم و نصب ویندوز XP Pro بصورت اتوماتیک


تنظیم و پاسخگویی مقادیر و پارامترهای مختلف در هنگام نصب ویندوز XP Pro در شرکت ها و یا اداراتی که تعداد زیادی کامپیوتر وجود دارد کاری مشکل می باشد زیرا لازم است شخصی که در حال نصب ویندوز است در تمام مدت نصب نزدیک کامپیوتر باشد تا به پارامترهای مختلف مانند CD key ، پروتکل های مختلف شبکه، زبان مورد نظر، و یا حتی نصب بعضی سخت افزارهای خاص در هنگام نصب ویندوز پاسخ های مناسب داده و نصب را ادامه دهد.
ولی با استفاده از نصب اتوماتیک می توان تمام این موارد را بدون آنکه در رابطه با هیچ یک از آنها در موقع نصب منتظر تنظیم از طرف عامل انسانی باشد، متناسب با نیاز نصب کند. 
یا اگر لازم باشد که بعضی از فو لدرهای مربوط به ویندوز مانند Documents and Settings یا Program Files را به محل دیگری انتقال دهید، راحت‌ترین و متناسب ترین راه در هنگام نصب می باشد.
در اینجا طریقه ایجاد یک CD نصب اتوماتیک را متناسب با نیازهای شما در ویندوز توضیح خواهیم داد بطوریکه با قرار دادن CD در CD Rom تا نصب کامل ویندوز نیازی به مراجعه شما به کامپیوتر برای تنظیم و پاسخگویی نخواهد بود و بعد از نصب نیز تمام تنظیمات مورد نیاز و درایورهای سخت افزاری بطور کامل نصب شده اند. البته باید برای ایجاد اینCD کمی وقت بگذارید و نیازهای خود را از قبیل اینکه شما از چه سخت افزارهایی استفاده می‌کنید ، آخرین service pack ویندوزی که می خواهید نصب کنید چیست ، زبانهای مورد نظر که در ویندوز می‌خواهید نصب کنید ، پروتکل‌های مختلف که نیاز دارید و محل قرار گرفتن فولدرهای مختلف سیستم از قبیل program files وDocuments and Settings تعریف نمایید.

موارد مورد نیاز برای ایجاد این سی‌دی عبارتند از :

۱- یک کپی سالم از ویندوز مورد نظر . ما در اینجا طریقه ایجاد سی‌دی ویندوز XP Professional را شرح می دهیم. ولی ساخت این CD برای هر یک از ویندوزهای سرور 2003 ، سرور 2000، 2000 professional نیز با کمی تغییر مشابه است .
۲- داشتن آخرین Service pack متناسب با ویندوز مورد نظر .

۳- داشتن درایوهای سخت افزارهایی که از طریق خود ویندوز پشتیبانی نمی‌شوند و شما آنها را نیاز دارید .

4- CD Writer 

5- یک نرم افزار CD Writer با قابلیت ایجاد CD های قابل boot شدن

6- حدود 2 GB فضای آزاد در یکی از درایورهای کامپیوتر .

7- داشتن مهارتهای اولیه کار با ویندوز .


طریقه ایجاد CD ویندوز XP Professional با نصب اتوماتیک و متناسب با نیاز

مرحله اول:

ابتدا روی کامپیوتری که می‌خواهید این سی‌دی را ایجاد کنید ویندوز explorer را به شکلی تنظیم کنید که تمام فایلها از قبیل فایلهای مخفی و فایلهای سیستمی و ... دیده شوند. سپس یک فولدر بنام "bootcd " در درایو مورد نظر که حداقل 2GB فضای خالی داشته باشد ایجاد کرده و در داخل این فولدر نیز فولدرهای "Drivers" و "Deploy" و "service pack" و "working" را ایجاد نمایید.
سپس تمام محتویات یک CD ویندوز xp professional را در داخل فولدر " bootcdworking" کپی کنید .

مرحله دوم :

از سایت مایکروسافت آخرین ویرایش از service pack ویندوز مورد نظر را در داخل کامپیوتر خود بیاورید. برای راحتی میتوانید در سایت مایکروسافت نام ویندوز مورد نظرتان به همراه کلمه service pack را جستجو کنید. (مثلاً در اینجا xp service pack)
سپس service pack را در داخل فولدر " bootcdservice pack "قرار دهید و آنرا توسط نرم افزارهایی مانند "winzip" و یا "winrar" از حالت فشرده خارج نمایید.
سپس از طریق Start -> run دستور cmd را اجرا کنید.
در حالت خط فرمان به داخل فولدر"bootcd service packI386 update" بروید.
حال باید فایلهای داخل فولدر "working" را به وسیله فایلهای service pack به روز رسانی کنیم، برای این منظور جلو پرامپت خط فرمان
update -n -s : (your drive letter):ootcdworking
را تایپ کنید. حالا فایلهای اصلی با فایلهایservice pack به روز رسانی شده اند.

مرحله سوم :

حال می خواهیم تعدادی از پارامترهای مختلف را که در موقع نصب ویندوز سؤال میشود تنظیم نماییم تا نصب بخاطر این سؤالها دچار وقفه نشود. از آنجا که تعداد این پارامترها زیاد می باشد و اینکار توسط نرم افزار setupmgr.exe صورت میگیرد که دارای صفحاتی بصورت wizard می باشد که تنظیمات آن نیز ساده می باشند، تنها اشاره ای گذرا به آنها می نماییم.
از طریق شاخه "support ools" در سی‌دی ویندوز XP Professional فایل deploy.cab را که بصورت فشرده است، یافته و آنرا در شاخه "bootcddeploy" از حالت فشرده خارج نمایید. حال می توانید برنامه setupmgr.exe را اجرا نمایید.
پس از پاسخ به تمام سؤالهای setupmgr.exe یک فایل بنام"unattended.txt" ساخته میشود. این فایل را به"winnt.sif" تغییر نام داده و در"bootcdworkingI386" کپی کنید .
البته می توان فایل winnt.sif را توسط setupmgr.exe بصورت اتوماتیک ساخت سپس تغییرات مورد نظر را در این فایل بصورت دستی ایجاد نمود همانطور که در طول این مرحله ها در چند مورد این کار را انجام خواهیم داد.
صفحات setupmgr.exe دارای سؤالات مشخصی است ولی در اینجا چند مورد را برای مثال بیان می‌کنیم:
در صفحه اول برنامه گزینه "windows unattended installation" را انتخاب می نماییم،
صفحه "user interaction level" دارای چندین انتخاب می‌باشد که ما در اینجا"fully automated" را انتخاب می کنیم .
در صفحه"distribution folder" انتخاب"this file will be used to install from a CD" را انجام دهید .

مرحله سوم - الف : پارتیشن بندی دیسک سخت بطور اتوماتیک
همانطور که گفتیم اگر بعضی تغییرات را در فایل winnt.sif برای یک نصب اتوماتیک کامل تهیه کرده باشید تمام موارد بطور اتوماتیک انجام میگیرد به جز پارتیشن بندی و فرمت دیسک سخت که این مورد باید به صورت دستی انجام گیرد. اگر می‌خواهید این قسمت هم به طور اتوماتیک انجام گیرد و درایو اصلی شما بصورت NTFS فرمت شده و نصب در آنجا صورت گیرد، خط زیر را در قسمت [unattended] فایل winnt.sif وارد کنید :
Repastition=yes
توجه : این خط باعث از بین رفتن تمام اطلاعات درایو اصلی میگردد.

مرحله سوم - ب : جابجایی فولدرهای پیش گزیده در ویندوز
گاهی اوقات شما نیاز دارید که بعضی از فولدرهای موجود در ویندوز مانند "Documents and settings" یا "programs files" در درایوهای دیگر ساخته شود،
برای این منظور در زیر قسمت [Guiunattended] خط روبرو را وارد کنید:
"ProfilesDir="D:Documents and Settings
    

مرحله چهارم : اضافه کردن سخت افزارهای خاص و یا تنظیمات خاص سخت افزار

سخت افزارها از نظر نوع نصب بر دو گونه‌اند تعدادی از آنها در حالت متنی نصب می‌شوند و تعداد دیگری نیز در حالت گرافیکی (GUI)، که طریقه نصب اتوماتیک و تنظیم کردن هر یک از این موارد متفاوت است.
ما در اینجا فقط سخت افزارهایی که در حالت GUI نصب می‌شوند (plug and play) مانند کارت صدا ، گرافیگ ، شبکه ، مودم و ... را توضیح می‌دهیم و تنظیمات و نصب سخت افزارهایی که در حالت متنی هستند را توضیح نخواهیم داد که شامل وسایل ذخیره کننده مانند SATA و RAID می‌باشند و همچنین قسمت موبوط به HAL که برای تنظیم آنها در ابتدای نصب ویندوز باید کلیدهای F5 و F6 را در زمانهای خاص فشار دهید که می‌توانید این تنظیمات را نیز در نصب اتوماتیک لحاظ کنید برای این منظور می‌توانید به صفحه
"http:/www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/ull/reskit/en-us"
و در آنجا به قسمت "Adding Hardware Devices support" مراجعه کنید .

نصب راه اندازهای plug and play : بیشتر این وسایل توسط خود ویندوز پشتیبانی می‌شوند. بعد از اینکه مطمئن شدید که ویندوز XP Professional راه انداز سخت افزار مورد نظر شما را ندارد می‌توانید با طی مراحل زیر راه انداز این وسائل را در داخل CD نصب ویندوز قرار دهید :
  • ابتدا فولدر تو در تو "oem$$1pnpdrvrs" را در شاخه "bootcdworking" ایجاد نمائید .
  • سپس فایلهای مورد نظر برای نصب سخت افزار مورد نظر که شامل فایلهای راه انداز کاتالوگ و فایلهای inf می‌باشند را در فولدری که به نام سخت افزارتان مثلاً "video" در زیر شاخه "pnpdrvrs" ایجاد می‌کنید کپی کنید .
در زیر قسمت unattended فایل "winnt.sif" مقدار oempreinstall=yes قرار داده و سپس در خط بعد
"...Oempnpdriverpath="pnpdrvrsvido, pnpdrvrschipset , pnpdrvrsaudio
در هنگام نصب ابتدا فولدر inf ویندوز برای راه اندازی مناسب سخت افزارها جستجو شده سپس آدرس‌های داده شده در oemdriverpath جستجو می‌شود و اگر چند راه انداز مناسب با سخت افزار را پیدا کرد مناسب ترین آنرا نصب می‌کند .
یک قسمتی که شاید لازم باشد به فایل winnt.sif در قسمت unattended اضافه کنید خطDriverSigningPolicy = ignore
است ، این باعث جلوگیری از توقف نصب ویندوز xp در صورتی که وسیله pnp دارای گواهینامهWHAL= windows hardware Quality label نباشد ، می‌شود.

مرحله پنجم : استخراج boot image و ایجاد یک سی دی بوت

ما به فایل CD bootable image برای اجرا از روی CD نیاز داریم. برای اینکار ما این فایل را از یک CD ویندوز XP استخراج می‌کنیم. خوشبختانه ویندوز XP دارای یک فایل boot کاملاً قابل استفاده می‌باشد. برای این منظور از نرم افزار "isobuster" استفاده می‌کنیم.
برای این منظور CD ویندوز XP را در CD Rom گذاشته و در isobuster در قسمت سمت چپ صفحه به قسمت " Bootable CD" سی‌دی ویندوز XP می‌رویم.
در قسمت سمت راست صفحه روی "microsoft corporation.img" راست کلیک کرده
و "Extract Microsoft corporation.img" و فایل را به فولدر "bootcd" انتقال دهید.
حال زمان آن فرا رسیده تا توسط نرم افزار Nero 6 تمام فایلهایمان را گرد آوری کرده و یک CD XP قابل boot شدن ایجاد کنیم .
در Nero گزینه "(CDRom (boot" را برگزینید. در قسمت "Boot" دکمه رادیویی "imag file" را انتخاب کرده و فایل image را که در قسمت پیش از روی CD ویندوز XP استخراج کرده بودیم انتخاب کنید. سپس "enable expert setting" را چک زده مقادیر خواسته شده را بطریقه زیر تنظیم کنید
Kind of emulation : no emulation
Number of loaded sectors: ۴
در قسمت iso مقدار"file name length" را از روی جعبه کشویی به
(max. Of 31 chars(iso level 2
تغییر داده و تمام مقادیر را چک بزنید .
ضروری می‌باشد که ویرایشی از nero را استفاده کنید که دارای انتخاب
Do not add the ";1" iso file version extension
باشد در غیر این صورت ممکن است CD شما به درستی boot نشود.
سپس کلید new را زده و تمام محتویات فولدر"bootcdworking" را داخل nero ریخته و سی دی را رایت کنید.
توجه: اگر بخواهیم توسط یک CD ویندوز کامپیوترهایی با شکل های مختلف نصب کنیم می توانیم فایل winnt.sif را بر روی یک floppy بریزیم و در هر مرتبه از نصب می‌توانیم این فایل را به شکل مورد نیاز در آوریم.



با تشکر از دوست و همکار عزیزم : مهندس حجت وفا

پیدایش XDCAM و روشهای کاری جدید- بخش سوم





امروزه سیستمهای خطی و نواری موجود در عرصه صدا و تصویر (برودکست) و مشکلات مربوط به آنها جوابگوی جریان سریع تولید و انتقال برنامه ها و بخصوص اخبار در بخش دیجیتال نمی باشد. از اینرو شرکت سونی با ارایه راه حلی برای از میان برداشتن حلقه های میانی این زنجیره اقدام به معرفی و عرضه سیستمهای XDCAM نمود. در ادامه با مدیای ضبط و آرشیو این سیستم آشنا می شویم:

دیسک حرفه ای سونی (PFD23) چیست؟

8- دیسک حرفه ای سونی در مقابل HDDs و مدیا های نیمه هادی (Solid State Media)

PFD23 در دنیای حرفه ای امروز مزایای فراوانی نسبت به دیگر مدیاها دارد. با اینکه این مدیا مثل دیسکهای سخت و حافظه های نیمه هادی بطور غریزی غیر خطی است، اما حجم و حساسیت نسبت به ضربه دیسک سخت و قیمت بالای حافظه های نیمه هادی را ندارد. با دیسک حرفه ای شما می توانید تصویر برداری ، ویرایش ، توزیع و کپی و آرشیو مواد را انجام دهید و در حالیکه در دیگر مدیا ها عملیات ویرایش ، کپی یا آرشیو مجزا از تصویر برداری انجام می پذیرد و شما متحمل هزینه و دردسرهای دو نوع مدیا میشوید. شکلهای زیر خلاصه ای از این مزایا را نشان می دهد و مقایسه ای نیز بین هزینه و حجم دو مدیای PFD23 و نیمه هادی را انجام می دهد:
 

9- مدیای نهایی برای استفاده مجدد و عمر طولانی

PFD23 برای کار و استفاده مجدد طی زمان طولانی طراحی گردیده و در حقیقت آزمایشها نشان می دهد که این دیسک می تواند تا 1000 بار باز نویسی شود و زمان نگهداری و آرشیو آن بیش از 50 سال می باشد. همانطور که در شکل مشاهده می شود، روند بازنویسی مستقیم *(DOW) تقریبا 1000 بار قبل از مواجه شدن با اولین افت قابل توجه روی بیت خطا و نزدیک به 10000 سیکل قبل از رسیدن به اولین خطای غیر قابل تصحیح می باشد، شکل زیر نشان می دهد که حتی بعد از حدود 1000000 بار خوانده شدن افت کمی اتفاق افتاده است:


DOW : فرآیند بازنویسی مستقیم اطلاعات می باشد (در این فرآیند داده ها بطور همزمان پاک شده و نوشته می شوند، در مقابل حالتی است که ابتدا داده هابطور کامل پاک شده و سپس عملیات نوشتن انجام می پذیرد.)

10- خصوصیات دیسک حرفه ای 

معرفی برنامه Pinnacle Liquide Edition


لیکوئید ادیشن ازجمله نرم افزارهای ادیت ویدئو است که امکانات بسیار زیاد و مناسبی برای ادیت حرفه ای دارد. این نرم افزار مانند نرم افزارهای دیگر نیست که با انواع کارت کپچر کار کند و اصولا این نرم افزار نیازی به سخت افزار خاص برای کپچر و خروجی ندارد و براحتی با یک کارت فایروایر معمولی میتواند کارمیکند.
تمام امکانات این نرم افزار برپایه خود نرم افزار و سیستم است یعنی امکانات
realtime آن بر پایه امکانات پردازش مرکزی و کارت گرافیک سیستم است و بر پایه سخت افزار خاصی نیست.
لیکوئید ادیشن ویرایش 6 آخرین نسخه این نرم افزار است که از شرکت
Pinnacle به بازار ارائه شده است.
در لیکوئید ادیشن نسخه 5 شما فقط نیاز به یک کارت فایروایر برای ورودی دارید و میتوانید هرنوع مبدل انالوگ به دیجیتال برای تبدیل ورودیهای آنالوگ به دیجیتال استفاده کنید.
در نسخه 6 معمولی مثل نسخه 5 میتوان با یک کارت فایروایر و یک مبدل آنالوگ به دیجیتال کار کرد. در نسخه 6 پرو شما یک باکس ورودی و خروجی دارید که با پورت
USB به سیستم وصل میشود و انواع ورودی و خروجی را میتوانید استفاده کنید. البته این باکس و نسخه پرو امکان کپچر فرمت mpeg2 و uncompress را به شما میدهد.
در نسخه
broadcast شما این باکس ورودی و خروجی را دارید بهمراه یک قفل سخت افزاری.در این نسخه امکانات بیشتری نسبت به پرو دارید ازجمله امکان کار با فرمت mxf و کار با سیستمهای xdcam و p2 و استفاده از دستورات xsend وxreceive که در نسخه معمولی و پرو امکان استفاده از این امکانات را ندارید.
در نسخه
pro و broadcast شما انواع ورودیهای آنالوگ را اعم از SVideo ,Composite ,Component  دارید. در لیکوئید ادیشن شما این امکان را دارید که یک درایوی را روی سیستمتان Map کنید و فایلهای ضبط شده را به اشتراک بگذارید شما همچنین این امکان را دارید که یک پروژه را به صورت مشترک (چندین نفر همزمان) روی شبکه بازکنید و بر روی آن کار کنید. همچنین این امکان را دارید که یک حافظه مرکزی داشته باشید و مدیای خود را روی آن ضبط کنید و از طریق شبکه استفاده کنید. حتی اگر محدودیت پهنای باند شبکه نداشته باشید میتوانید بصورت online و بدون کپی کردن از مدیا استفاده کنید.
در
timeline لیکوئید ادیشن شما امکان smartedit را دارید بدین معنی که شما میتوانید فرمتهای مختلف را بطور همزمان در timeline داشته باشید و آنها را ادیت کنید و به راحتی برمبنای خروجی که میخواهید تغییر فرمت انجام دهید.
همانطور که گفته شد تمام افکتها و فیلترهای موجود در نرم افزار برپایه
cpu و gpu است یعنی هرچه cpu و کارت گرافیک قویتر باشد سیستم شما اعمال بیشتری را بصورت realtime انجام میدهد .درضمنrender افکتها و فیلترهایی که نیاز بهrender دارد در این نرم افزار به صورت background انجام میشود و این امکان جالب اجازه می دهد که شما در حین render بتوانید به کار خود ادامه دهید. در ضمن در لیکوئید شما امکان ادیت hd و sd را بطور مجزا و با هم خواهید داشت. درواقع شما در timeline میتوانید انواع ویدئو با فرمتهای مختلف داشته باشید. کلیپهای HD و MPEG2 IBP میتوانند بصورت frame frame در timeline ادیت شوند و به فرمتهای دیگر تبدیل شوند.
در لیکوئید شما قابلیت
import ویدئوهای زیر را دارید:
mpeg format                     
mpg *.mpeg *.ts *.vob . *
windows media
wmv.*
video and audio file whit mxf wrapper

اگر پروژه ای را در لیکوئید 5 ایجاد کرده باشید میتوانید آن را در نسخه 6 ادامه و تکمیل کنید ولی اگر پروژه ای را در نسخه 6 ایجاد کرده باشید در نسخه 5 باز نمیشود.
در لیکوئید نسحه 6 صدای
ASIO پشتیبانی میشود. ASIO استاندارد درایو حرفه ای صدا برای خروجی بیش از دو کانال صدا میباشد. البته باید کارت صدایی داشته باشید که این استاندارد را پشتیبانی کند. البته میتوان از کارت صدای معمولی استفاده کرد و به دو کانال صدا محدود بود.
در نسخه
broadcast گفته شد که یک قفل سخت افزاری وجود دارد که بدون آن قفل سیستم تبدیل به نسخه پرو میشود. در نسخه پرو شما امکان استفاده از دستور xsend وxreceive را دارید. با دستور xsend شما میتوانید یک کلیپ یا یک تراک را مستقیما از محیط لیکوئید به یک برنامه خاص بفرستید و کاری را روی آن انجام دهید و نتیجه را به timeline برگردانید. با دستور xreceive شما میتوانید کلیپی را مستقیما از یک منبع مانند xdcam بدون نیاز به capture کردن دریافت کنید.
در نسخه
broadcast شما همچنین امکان استفاده از فرمت mxf را دارید این فرمت درواقع یک پوشش یا لفافه است که محتویات تصویر DVCAM یا Mpeg IMX و صدای شما را در بر می گیرد.


با تشکر از دوست و همکار عزیزم مهندس : علی زکی زاده