تقابل هارد دیسک و حافظه فلش

 

 

بر اساس مقایسه حجم بر قیمت تمام شده حافظه ها ، آمار نشان می دهد در طی 11 سال آینده حافظه های مبتنی بر فلش یا بهتر بگوییم الکترونیکی بر حافظه های دیسکی یا همان چیزی که ما به نام هارد می شناسیم پیشی می گیرد. در حقیقت پس از سال 2017 هیچ توجیه اقتصادی برای خرید هارد وجود ندارد و یکی از ابزار های جالب قرن 20 همانند پانچ کارت و نوارهای کاغذی از بین می رود.
در حال حاضر ارزش یک حجم مساوی از هر دو مدیا نشان می دهد که قیمت حافظه فلش 130 برابر گرانتر از هارد می باشد ولیکن نکته قابل توجه این است که طی یک سال قیمت هر مگابایت حافظه هارد با نرخ 44 درصد ارزانتر می شود ولی قیمت حافظه فلش با نرخ 118 درصد!!  بنابراین طی 11 سال حافظه فلش از حافظه هارد ارزانتر خواهد شد. حافظه فلش چند مزیت اساسی دارد که به محض اینکه توجیه اقتصادی نیز پیدا کند به سرعت جایگزین هارد دیسک می شود این مزایا عبارت است از حجم کوچکتر، مصرف توان کمتر، دوام بیشتر و سرعت دسترسی تصادفی بالا (Random Access Speed) .
یک تصور رایج غلط این است که چون تعداد دوره های نوشتن هر بلاک داده بر روی حافظه فلش بین 100 هزار تا یک میلیون بار می باشد، بنابراین مدیای مناسبی برای نگداری دیتا در طولانی مدت و یا کارهای حجیم I/O نمی باشد، همچنین حافظه هارد را به عنوان یک مدیای مصرفی و مستهلک نمی شناسند. یک مقایسه ساده نشان می دهد که در مورد حافظه هارد نیز این مساله وجود دارد. برای مثال یک حافظه فلش 200 گیگابایتی با سرعت نوشتن 40 مگابایت بر ثانیه طی مدت 15 سال به مقدار حداقل محدودیت تعداد نوشتن بلاکها می رسد. معادل آن یک هارد 200 گیگابایتی امروزی یک حافظه هارد 210 مگابایتی در 15 سال قبل می باشد که در حال حاضر تصور نمی شود که هنوز بر روی سیستمی وجود داشته باشد.
در حال حاضر کارایی حافظه های هارد نسبت به حافظه های فلش در زمینه سرعت خواندن و نوشتن ثابت بالاتر است. اگر بخواهیم نسبتی بدست آوریم به این نتیجه می رسیم که در حال حاضر بالاترین سرعت هارد حدود 60 مگابایت بر ثانیه است و بالاترین سرعت حافظه فلش در نوشتن حدود 23 و در خواندن حدود 30 در صد نشان می دهد. در بدترین حالت حافظه فلش از هارد 3 برابر کندتر است ولی باز آمار نشان می دهد که نرخ رشد سرعت حافظه های فلش بیشتر است در چند سال آینده از هاردها پیشی می گیرد. (لازم به ذکز است این آمار مربوط به 2 سال قبل است)

معرفی چند محصول جدید در زمینه فلش درایوها

·         به تازگی شرکت کره ای Mtron که تولید کننده محصولات SSD(Solid State Drive) می باشد محصول جدیدی به نام SLC Pro 7500 ارائه کرده است. این محصول از اینترفیس SATA II استفاده می کند و دارای سرعت نوشتن و خواندن به ترتیب 130 و 120 مگابایت بر ثانیه است!!! این شرکت با ارائه این محصول انقلابی در عرصه تولیدات SSD ایجاد کرده است. این محصول برای محیطهای Enterprise طراحی شده است و مناسب سرورها و دستگاههای ذخیره سازی می باشد، مهمترین مشخصه این محصول IOPS  (Data Input/Output Speed ) در حدود 19000 دارد سرعتی که تقریباً 65 برابر از هاردهای SAS سریعتر می باشد این سرعت در کاربردهایی با Transaction بالا کارایی را بالا می برد (همانند دیتابیس ها). همچنین این محصول نسبت به هاردها 65 درصد توان کمتری مصرف می کند و در آینده ای نزدیک در حجم های از 32 تا 128 گیگابایت و در اندازه های 2.5 تا 3.5 اینچ عرضه می شود. لازم به ذکر است در حال حاضر بهترین سرعت هاردهای ارائه شده SAS در حد 116 مگابایت بر ثانیه است با این تفاسیر مشکل سرعت محصولات SSD حل شده است و فقط بحث های مربوط به حجم و قیمت تمام شده باقی می ماند. در مورد قیمت، این شرکت معتقد است با توجه به توان کمتری که این محصول استفاده می کند، در مجموع مقرون به صرفه است. مصرف این محصول حدود 2.1 وات است در حالیکه مصرف یک هارد با تعداد دور 15KRPM حدود 10 تا 15 وات است. در حال حاضر قیمت این محصول مشخص نشده است ولی به نظر می رسد حدود 1500 دلار باشد.

·         امروزه یکی از موارد استفاده از فلش درایو در دوربینها می باشد چه در زمینه محصولات خانگی و چه در زمینه محصولات برودکست. البته چند محصولی نیز از هارد استفاده می کنند ولی همانطور که توضیح داده شد آینده با حافظه فلش می باشد. مهمترین خصوصیتی که درباره دوربینها خیلی مفید است، عدم وجود قطعات مکانیکی می باشد. در حال حاضر دو شرکت عمده محصولات برودکست پاناسونیک و سونی می باشند که اولی بر روی P2 و دومی بر روی EX سرمایه گذاری می کنند. از مهمترین مسایلی که این دو شرکت با آنها مواجه هستند همان قیمت و حجم می باشد. سونی محصول SBP-16 را ارائه داده است که 16  گیگابایت حجم و سرعت آن 100 مگابایت بر ثانیه است و پاناسونیک یک کارت 8 گیگابایتی دارد با سرعت 80 مگابایت بر ثانیه.

·         شرکت سامسونگ نیز محصول جالبی در این زمینه ارائه کرده است. این محصول یک FlashSSD است و قرار است 256 گیگابایت حجم و 200 مگابایت سرعت خواندن و 160 مگابایت سرعت نوشتن داشته باشد. اندازه این محصول 1.5 اینچ می باشد و قطعاً با ورود آن به بازار که قرار است در اواخر سال جاری باشد صنعت کامپیوترهای لپ تاپ متحول می شود. استفاده از چیپ های MLC به جای SLC با عث ارزانتر شدن محصول می شود.

·         قطعاً یکی از عرصه های جذاب برای استفاده از SSD صنعت کامپیوترهای قابل حمل می باشد که بدین منظور شرکتهای سازنده تلاش می کنند در ارائه محصولات جدید از فلش استفاده کنند. نمونه عرضه شده آنها را در حال حاضر شرکتهای اپل و سونی دارند. شرکت اپل در محصول Macbook Air خود استفاده از SSD را بصورت Optional قرار داده است. شرکت سونی نیز در محصولات VAIO سری TZ استفاده از SSD را پیشنهاد می کند.

شرکت InnoDisk محصولات جالبی در زمینه استفاده از فلش دارد که می تواند در انواع کاربردها نظیر صنایع ارتباطی، شبکه اتوموبیل، دستگاهها فروش، سیستمهای امبدد و ... استفاده شود. این شرکت محصولات جالبی در زمینه DOM(Disk On Module) دارد که در ابعادی کوچک ماجولهای حافظه با انواع رابطهای پرکاربرد نظیر ATA و SATA ارائه میکند.

با تشکر از دوست و همکار گرامی آقای مهدی قلعه نویی