اصطلاحات ویدیویی (۳)

 

فریم و نرخ فریم   Video Frame and Frame Rate

   برای تعریف نرخ فریم (Frame Rate) ابتدا باید به تعریف فریم (Frame) بپردازیم. فریم در اصطلاحات فیلم، ویدئو، انیمیشن و دیگر موارد مشابه به یک کادر کامل تصویر که به تنهایی می تواند به شکل یک عکس نمایش داده شود، می گویند. هنگامیکه یک تصویر متحرک نمایش داده می شود، هر فریم برای لحظه ای از زمان روی صفحه می آید و با فریم بعدی جایگزین می گردد، که بخاطر متوالی بودن و ماندگاری اثر تصاویر چشم انسان آنها را بدون وقفه می بیند.

نرخ فریم یا Frame Rate توالی نمایش فریمها با توجه به سیستم جاری پخش (یکی از سیستمهای پال، NTSC یا فیلم) می تواند 25، 30 یا 24 فریم در هر ثانیه باشد، بعبارت دیگر سرعت نمایش تعداد مشخصی فریم را در بازه یک ثانیه نرخ فریم می نامند.

با توجه به کاربردهای متفاوت تصویر، نرخ فریم متفاوت استفاده می شود که در زیر به چند مورد آن اشاره می شود:

 

۱- استفاده در سیستمهای حفاظتی و امنیتی

در این سیستمها چون نیازی به کیفیت بالا نمی باشد یا محدودیت فضای ذخیره سازی یا پهنای باند برای انتقال داده وجود دارد ، معمولا از تعداد فریم پایینتری استفاده می شود که این میزان با توجه به سخت افزار و کانال ارسال بین 8 تا 25 فریم متغییر می باشد.

 

 

2- استفاده در تلویزیونهای استاندارد

در پخش تلویزیونی بسته به سیستم پخش همانطور که قبلا هم اشاره شد بین 25 یا 30(29.97) برای سیستمهای PAL و NTSC می باشد.

 

۳- استفاده در فیلم برداری حرفه ای

در کار حرفه ای فیلم که به فیلم پوزیتیو معروف است تعداد فریمها 24 عدد می باشد که حداقل تعداد فریم است که میتوان با نمایش آن در ثانیه تصویر متناوب و بدون وقفه مشاهده نمود. همچنین می توان از آن بعنوان Frame Rate مرجع نام برد.

 

۴- استفاده در تصویربرداری حرفه ای

این گزینه بسیاری از اوقات برای مصارف ورزشی یا علمی استفاده می شود. هنگامیکه شما یک تصویر حرکت آهسته ورزشی را با تمام جزئیات و بسیار نرم (Smooth) مشاهده می کنید شک نکنید در اینکه تصویر این صحنه با تعداد فریم بالاتر از حد معمول ضبط شده  و یا زمانیکه صحنه رشد یک گیاه را با سرعت بالا می بینید ممکن است که این تصویر با تعداد فریم هر چند ساعت یک بار یا چند روز یکبار ضبط شده باشد.

گاهی نیز نیاز به تعداد فریم (برای مثال تصویر برداری از اصابت یک گلوله یا اسپری یک حشره کش) تا 4000 یا حتی 10000 فریم در ثانیه بالا می رود. به علاقمندانی که دارای دسترسی به اینترنت سریع می باشند مشاهده تصاویر با Frame Rate بالا را در آدرس زیر توصیه می نمایم.

 

 

* با عرض معذرت از دوستانی که نمیتونن عکسها رو مشاهده کنن، بزودی سایت مستقل رو راه اندازی می کنم و از دردسرهای این سایت (Sharemation) خلاص می شم. لطفا با ارائه انتقاد، پیشنهاد و یا راهنمایی در بخش تماس با من  منو در جهت صحیح برای اطلاع رسانی راهنمایی کنید. تا بعد شاد باشید...