دایره ین یانگ

 

 

دایره ین یانگ از دیدگاه بروس لی

بروس لی برای من و خیلی از هم سن و سالانم در دوران کودکی اسطوره بود.  بروس لی شخصی بود مثل خیلی از شخصیت های تاریخ که هیچ وقت تکرار شدنی نیستند، متن زیر از کتاب کونگ فو و دفاع شخصی بروس لی گرفته شده، که درباره سمبل ورزش های چینی ” ین یانگتوضیح میدهد: 

 

بروس لی

 

قسمت سیاه دایره به نام ین نامیده می شود. ” یننمایش دهنده کلیه چیز های منفی است که در عالم وجود دارد:

حالت نفی، حالت آرام، امور خیالی، ماه، تاریکی، شب، اموری که مربوط به جنس مونث می باشد و ...

قسمت دیگر دایره یعنی قسمت سفید یانگ نامیده می شود. ” یانگ ” نمایش دهنده کلیه چیز های مثبت است که در عالم وجود دارد

حالت مثبت، حرکت، استحکام، امور واقعی، چیزهای واقعی دنیا، جنس نر، خورشید، روشنی، روز و ...

اشتباه عمده مردم در این است که سمبل ین/یانگ را یکی می دانند، در “ تای چی ” سمبل ین یانگ بر خلاف یکدیگرند.

در حقیقت تمام موارد موجود در سمبل ین یانگ در فکر و مغز مردم پرورانده می شود. خورشید هیچگاه مخالف ماه نیست بلکه اینها تکمیل کننده یکدیگرند و ما هرگز بدون هیچ یک از آنها نمی توانیم زنده بمانیم. در گفتاری دیگر وجود جنس مونث، جنس مذکر را تکمیل می کند، بدون جنس مونث چگونه جنس مذکر معنی پیدا می کند؟

وجود دو جنس مخالف در کنار یکدیگر فلسفه ین یانگ است. شخصی در حال راندن دوچرخه می باشد هیچ گاه نمی تواند با هر دوپا در یک جهت بر پدالها فشار بیاورد در این صورت دوچرخه هیچ گاه حرکت نخواهد کرد. حرکت پدال ها در جهت خلاف یکدیگر در ظاهر باعث حرکت دوچرخه به جلو خواهد شد پس حرکت و جنبش نیاز به یگانگی و فشار و رهایی دارد. هر کدام از اینها مکمل و دلیل یکدیگرند.

 سمبل ” ین یانگ ” نقطه سفیدی در سیاهی و نقطه سیاهی در سفیدی است. این نمایش تعادل در زندگی است، با رفتن به بی نهایت می توان مدت زیادی زنده ماند.

بنابراین قدرت باید در پس پرده نجابت پنهان شود و آرامی درقدرت باشد. دقت داشته باشید که درختان سفت و محکم در برابر باد شکاف بر میدارند در حالی که خیزران فقط در مقابل آن خم می شود. در هنرهای رزمی فرد باید آرام باشد و نه پرخاشگر، بایستی ملایم بود نه سر سخت، حتی اگر بسیار قوی هستید بایستی نرم خو و آرام باشید و این، بدین معنی نیست که اگر کسی قدرت داشته باشد، کسی نمی تواند به راحتی قدرت وی را در بشکند.

واین بهترین معنی ین یانگ است، هستی دارای یگانگی در هر چیزی ست اگر ما با قدرت چیزی و یا کسی را به جلو و به عقب خم نماییم و وی را در کنترل بگیریم، این را نمی توان کنترل نامید، زیرا کنترل موقعی است که بدون خم کردن وی آنرا بدست آوریم.


برای مشاهده اخبار و مقالات جدید درباره برودکست دیجیتال کلیک کنید