Exastor انباره فایل در قرن ۲۱ - (۲)

ExaStoreLogo 

رشد پیوسته و دائمی دیتا

 سازمانهای بزرگ بصورت بی سابقه ای در حال تولید اطلاعات هستند. ESG تخمین میزند که ظرفیت کل آرشیو دیجیتال جهان در قسمت تجاری و دولتی از 2786 پتابایت در سال 2005 به 27206 پتابایت در سال 2010 میرسد. این اعداد نرخ رشد سالیانه 58 درصد و افزایش 877 درصدی مجموع آرشیو دیتا را درخلال این سالها نشان میدهد. با وجود اینکه رشد دیتا در دهه اخیر با ثبات می باشد، کاربردهایی به مرور زمان ایجاد میشوند که این رشد انفجاری را تسریع میکنند. در سالهای اخیر رشد شتابان زیادی از سرویسهای جدید کامپیوتری، محتواهای دیجیتال و تبدیل آنالوگ به دیجیتال در بسیاری از صنایع دیده می شود که تعدادی از آنها به شرح زیر می باشد:

 رسانه و سرگرمی (Media & Entertainment)

ورود رادیو دیجیتال، تلویزیون با وضوح بالا (HDTV)و IP-TVحجم مورد نیاز را نسبت به نسخه کیفیت پایین همتای آنها ده برابر افزایش داده است. علاوه بر این محتوای دیجیتال در شبکه ها و بسترهای جدیدی همانند رادیوی ماهواره ای، تلویزیون موبایل و اینترنت نیز بایستی پخش شوند که نتیجتاً بایستی محتوا را در فایل فرمتهای مختلف تبدیل، نگهداری و مدیریت کرد.

 اینترنت

در حال حاضر گسترش اینترنت به جایی رسیده است که همه جوانانی که در عصر کامپیوتر متولد میشوند را مشغول خود میکند. این نسل اینترنت را جزئی از زندگی داخلی خود میبیند، بنابراین اینترنتی را انتظار دارد که مشخصات اجتماعی بیشتری داشته باشد. اغلب این تمایلات در غالب واژه های Web2 و شبکه های اجتماعی بیان میشوند، که تبدیل یافته سرویسهای اینترنتی قدیمی نظیر چت و گروههای خبری به سرویسهای اینترنتی جدید نظیر بلاگها، فرومها،RSS و همچنین محصولات سرگرمی جدید خانگی، کنسولهای بازی متصل به اینترنت و بازیهای حجیم چند کاربره Online و وب سایتهای واقعیت مجازی Online می باشد. این محصولات و سرویسهای جدید هم به ظرفیت بی سابقه ای نیاز دارند و هم به قابلیت مقیاس پذیری از نظر تعداد کاربران روز افزون اینترنت که به سرعت در حال افزایش هستند. علاوه بر اینها کارایی و میزان در دسترس بودن نیازهایی هستند که حتی از میزان کاربردهای معمولی سازمانهای بزرگ بالاتر میروند همچنانکه فرصتهای تجاری اینترنت به این زودی تمام شدنی نیست. 

مخابرات

سرویسهای جدید موبایل، ارتباطات پرسرعت و ورود تلفن اینترنتی به عنوان ابزار کاهش هزینه، کاربران بیشتری را به سمت محیطهای پربار می کشاند. شرکتهای خدماتی هر روزه به دنبال روشهایی هستند تا کاربران جدیدی را جذب کنند و از هزینه های عملیاتی بکاهند.

 علوم زیستی

تحقیقات مختلف علوم زیستی در آغاز قرن باعث بوجود آمدن صنایع جدید شد: بیوتکنولوژی و بیوانفورماتیک. آزمایشها و تحقیقات ژنی در حال ایجاد انقلابی درزمینه سلامت می باشد تا جایی که از این تحقیقات در زمینه شناخت و معالجه بیماریها استفاده میشود. این فناوری ها نیازهای محاسباتی آزمایشگاهها را بالا میبرد. پشت سر این قضیه قطعاً نیاز به ذخیره سازهای جدید میباشد. 

سیستم اطلاعات جغرافیایی(GIS)

ظهور وب سایتهایی نظیر Microsoft® TerraServerو اخیراً Google Earth و Microsoft Virtual Earth برای تصاویر ماهواره ای با کیفیت بالا، مصارفی ایجاد کرده است که قبل از این فقط برای اشخاص ویژه و مشتریان پولی امکانپذیر بود. سرویسهای مبتنی بر مکان و نقشه های دیجیتالی فرم دیگری از محتویات جغرافیایی می باشند. به هر حال تقاضا برای اطلاعات جغرافیایی پر حجم، با سرعت زیادی در حال افزایش است. 

 سیستمهای مراقبتی (Surveillance)

نگرانیهای مربوط به امنیت سرزمینی پس از حملات 11 سپتامبر در آمریکا و سایر کشورها دوباره پدیدار شده است. بازار سیستمهای مراقبتی و CCTV برای امکانات عملیاتی و بازبینی سریع، به تجهیزات دیجیتال ارتقا داده شده است. هم ذخیره سازی و هم پخش نیازهایی برای کارایی بالاتر و حجم بالاتر ایجاد میکنند. 

صنعت نیمه هادی

صنعت نیمه هادی شامل طراحی، ساخت و آزمایش چیپ، همیشه پذیرای آخرین تکنولوژیهای کامپیوتری بوده است. یکی از این زمینه ها محاسبات شبکه ای (grid computing) می باشد. مجموعه محاسباتی بزرگی برای ابزارهای شبیه سازی CAD/CAM که قسمت مهمی برای طراحی چیپهای جدید می باشد ساخته میشود. این توان محاسباتی به همان اندازه به توان ذخیره سازی بالا نیز احتیاج دارد. میلیونها عملیت خواندن و نوشتن فایل در زمانهای پیک بایستی در آنها قابل انجام باشد. این موج کاربردهای جدید نیازهای جدیدی را برای مدیران IT و ذخیره ساز ایجاد میکند. مطابق با نظر IDC ، مقدار اطلاعات تولیدی نخستین بار در سال 2007 از مقدار حجم انباره در دسترس پیشی میگیرد.