صدای دالبی محیطی (Dolby Surround) چیست؟ (۱)

DolbyDigitalLogo

 Dolby Surround آخرین ویرایش از گروه Dolby و از نسل Dolby Stereo است. برای آشنایی بیشتر با این خانواده اندکی به عقب برمیگردیم. 

در سال ۱۹۶۵ آقای Ray Dolby در انگلستان به این فناوری دست یافت و اولین محصول را بنام Dolby Noise Reduction  A-type  ارائه نمود که تنها با پردازش فضاهای خالی از صدا مقدار نویز را محاسبه نموده و آنرا از صدای اصلی حذف می کرد. با ارائه این محصول شرکتهای فیلم سازی به آن علاقمند گردیدند و اولین فیلم Dolby در سال ۱۹۷۱ با نام A Clockwork Orange به اکران درامد.  

در سال ۱۹۶۸ ویرایش B-type و پس از آن در ۱۹۷۵ فناوری Dolby Stereo ارائه گردید که شامل همان سیستم کاهش نویز بعلاوه دو کانال اضافی صدای مرکزی (Center) و محیطی (Surround) بود که این دو کانال صدا از همان دو کانال صدای اصلی چپ و راست محاسبه می شد. برای محاسبه دو کانال صدای اضافی از جدول زیر استفاده میشود:   

DolbyStereoCalculate

 در همان سال اولین فیلم با صدای Dolby Stereo به نام  Lisztomania به اکران در امد که البته بصورت LCR یا (Left-Center-Right) پخش شد. اما اولین فیلم Dolby Stereo واقعی یک سال بعد بنام  A Star Is Born به پرده رفت و بصورت LCRS یا (Left-Center-Right-Surround) پخش گردید.   

DolbySurround ProLogicCinema

 در همان سال  آقای Ray Dolby  شرکت خود را به سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیای آمریکا انتقال داد.

 پس از موفقیت خیره کننده فیلم جنگ ستارگان در سال ۱۹۷۷ سینماها و تاترها برای تبدیل سیستم صوتی خود به Dolby Stereo با چهار کانال صدا ترغیب شدند و در کمتر از ده سال ۶۰۰۰ سینما و تاتر پیکربندی صوتی خود را بر این اساس تغییر دادند. نکته کلیدی در این بین عدم هزینه اضافی برای آنان بود چرا که این سیستم با نسل قبل از خود مطابقت داشت و پخش کننده های مونو نیز میتوانستند آنرا اجرا نمایند.

  ادامه دارد ...