Exastor انباره فایل در قرن ۲۱ - (۱)

ExaStoreLogo

 امروزه سرویسهای جدیدی بوجود آمده اند که تقاضای روزافزونی برای محتوای دیجیتال دارند و صنعت ذخیره سازهای فایل(Storage) را دگرگون کرده اند. دو تکنولوژی مرسوم ذخیره ساز یعنی DAS، NAS و SAN از یک طرف و راه حلهای مجازی سازی قدیمی نظیر Shared SAN و NAS های بهم پیوسته نیز نمی توانند نیازهای ذخیره سازی جدید را بر آورده کنند

شرکت Exanet یک معماری جدید ذخیره ساز توسعه داده است که Exastor نامیده میشود. Exastor کلاس جدیدی از انباره می باشد که Virtualized Enterprise NAS نامیده میشود. این تکنولوژی هم از روش توزیع شده (distributed) و هم از روش خوشه ای (clustered) استفاده میکند و قابلیت توسعه بینهایت و کارایی خیلی بالایی دارد. علاوه بر آن از سرورهای استاندارد صنعتی و سخت افزارهای ذخیره ساز معمول استفاده میکند.

رشد روزافزون و باورنکردنی داده های دیجیتال به سرعت ادامه دارد و در این راستا به نیروی محرکه ای برای توسعه ذخیره سازها در صنعت تبدیل گردیده، اما با توجه به جریان انفجار اطلاعات توسط برنامه ها و کاربردهای جدید، محرک دیگری بر این قضیه ایجاد شد تا روشهای جدیدتری بوجود آیند. سرویسهای جدید کامپیوتری و افزایش تبدیل اطلاعات آنالوگ مثالهایی از فاز کنونی انقلاب دیجیتال هستند. با توجه به این رشد، مشتریان، مجموعه نیازهای جدیدی را تقاضا میکنند. توسط این نیازها است که تمام جنبه های ذخیره سازها تغییر میکند. از جمله آنها میتوان به میزان در دسترس بودن  (availability)، مقیاس پذیری  (scalability)، تقسیم بندی (provisioning) و مدیریت اشاره کرد. راه حلهای موجود قادر به پاسخگویی به این نیازهای جدید نمی باشند. محدودیتهای سخت افزاری و نرم افزاری راه حلهای فعلی، کاربران را مجبور میکند سیستمهایی با ظرفیت پایینتر ایجاد کنند. داده ها در فایل سیستمها و آرایه های ذخیره سازی زیادی ذخیره میشود و سخت افزارهای جدیدی خریداری میشود تا محدودیت سیستمها برطرف شود که در نتیجه آن بایستی migrationداده ها یاانتقال داده ها از یک محیط به محیط دیگری صورت گیرد. راه حل Exastor از Exanet برای ما دورنمای دیگری از چرخه انباره های بزرگ فایل پیشنهاد میکند. در ادامه مبحث مشکلات ذاتی و تاثیرات مالی راه حالهای مبتنی بر DAS، NAS و SAN توضیح داده میشود و در پایان راه حل دیگری بر اساس NAS های خوشه ای قابل توسعه (Scalable Clustered NAS) پیشنهاد میشود. 

وضعیت داده 

داده ها به شکل دیجیتال در کامپیوتر یا سایر تجهیزات الکترونیکی مسیر زندگی را در زمین آنچنان تغییر داده است که تصوری از چند سال قبل نیز غیر ممکن است. اینترنت بی سیم و سلولی، محاسبات موبایلی، محتواهای شخصی، سرویسهای مکانی و سرویسهای اجتماعی که در اوایل سال 2000 پدیدار شده اند بر اساس شعار "اینترنت در همه جا" شکل گرفته اند. در این میان جزئیات پشت سر این واقعیت دیجیتالی در قرن 21 ، تغییرات بازار بر اثر رشد داده ها و نیازهای ذخیره سازی جدیدی مشخص میشوند که بر اساس تقاضاهای جدید برای انباره های بزرگتر و سریعتر شکل میگیرند.