اصطلاحات ویدیویی (۲)


 Aspect Ratio ابعاد تصویر یا


هنگامیکه به مشخصات یک تصویر مراجعه می نمایید، یا در انتهای تدوین یک تصویر برای Export کردن پارامترهای مربوط به فرمت فایل نهایی را تنظیم می نمایید، مسلما با این اصطلاح روبرو شده اید. بیایید کمی بیشتر درباره این واژه بدانیم:

بطور کلی نسبت بین عرض به طول تصویر را Aspect Ratio می نامند. این نسبت برای سیستم تصویر PAL (متداول در بیشتر کشورهای دنیا از جمله اروپا و همینطور ایران) با عدد 4:3 (چهار به سه خوانده می شود) و برای سیستم تصویر NTSC (متداول در ژاپن، آمریکا و تعدادی از کشورهای امریکای لاتین) با عدد 16:9 (شانزده به نه خوانده می شود) تعریف می گردد و بدین معنی است که بازای هر 4 (یا 16) واحد برای عرض تصویر 3 (یا 9) واحد برای ارتفاع تصویر داریم. برای مثال یک تلویزیون 32 اینچ (یعنی قطر منطقه فعال تصویر آن 32 اینچ است) دارای عرض 25.6 و ارتفاع 19.2 می باشد.


در حال حاضر دو روش برای بیان ابعاد تصویر بکار می رود که یکی توسط نسبت دو عدد صحیح و دیگری بیان آن توسط یک عدد اعشاری می باشد که از تقسیم ایندو عدد بدست آمده است. برای مثال نسبت 4:3 را می توان بصورت 1.33 و نسبت 16:9 را نیز بصورت 1.78 بیان نمود. در بحث فیلم طیف ابعاد تصویر متنوع تر می باشد و استفاده از اعداد اعشاری متداولتر است، چرا که تمامی نسبتها را نمی توان بصورت نسبت دو عدد صحیح بیان نمود.

تولید کنندگان رفته رفته از ابعاد تصویر 1.85 حمایت می نمایند چرا که عموم فیلمهای آمریکایی با این Aspect Ratio تولید می شوند. علاوه بر آن اتحادیه کارگردانان آنان را برای آموزش ساخت فیلم با ابعاد 2:1 دعوت نموده است.

آخرین خبر اینکه : گویا قرار است تا ابعاد منطقه فعال تصویر سیستمهای HD یا High Definition از 1.78 به 2.35 افزایش یابد.