آیا امواج موبایل می تواند مضر باشد؟

 

با سلام

بعد از مدتها که بخاطر مسایل کاری و مسافرت نتونستم مقاله جدیدی بزارم، برخورد به یه مقاله در مورد صدمه هایی که امواج موبایل میتونه به بدن ما بزنه انگیزه ای شد تا دوباره شروع کنم. امیدوارم که اینبار بتونم بدون وقفه به کارم ادامه بدم.

حتما تو روزنامه ها و رسانه ها چیزهای زیادی در زمینه خطرات امواج موبایل خوندید، شنیدید یا دیدید. اما این بار یه تجربه کاملا متفاوت رو از دو روزنامه نگار روسی که تو مسکو زندگی می کنند براتون میزارم.

آقایانی که تو عکس بالا مشاهده میکنید به نامهای ولادیمیر لاگوفسکی Vladimir Lagovski و آندره موی سینکو Andrei Moiseynko ازروزنامه Komsomolskaya Pravda (خداییش تلفظ این اسامی خیلی مشکل بود.) تصمیم میگیرند تا اثر امواج رادیویی گوشیهای تلفن همراه را بطور تجربی طی آزمایشی که خیلی هم شاید علمی نباشد، ببینند.

با توجه به اینکه گوشیهای تلفن همراه هنگام کار و برقراری ارتباط امواج رادیویی مایکرو ویو ارسال می کنند، آنها یک دستگاه بر اساس ساختار مایکروفرهای خانگی مطابق شکل زیر ساختند. بدین صورت که دو گوشی همراه را در فاصله کم بطوریکه به اندازه یک تخم مرغ بین آنها فاصله باشد قرار دادند، از یکی با دیگری تماس گرفتند و برای اینکه تماس بین گوشیها برقرار بماند یک ضبط صوت کنار آنها گذاشتند. (میدانید که در صورتیکه طی زمان مشخصی صدا بین دو گوشی رد و بدل نشود ارتباط قطع می گردد.) تخم مرغ مورد آزمایش نیز بین این دو گوشی قرار گرفت.

مراحل آزمایش بترتیب زیر بود :

 پس از ۱۵ دقیقه : تخم مرغ کمی گرم شد.

 پس از ۲۵ دقیقه : تخم مرغ خیلی گرم شد.

 پس از ۴۰ دقیقه : تخم مرغ خیلی داغ شد.

 پس از ۶۵ دقیقه : تخم مرغ پخته شد.

 

 در پایان نتایج زیر را بدست آوردند :

۱- پخت تخم مرغ با گوشی تلفن همراه امکانپذیر است، اما هزینه آن بسیار بالاست!

۲- حرفهایی که درباره خطرات گوشیها گفته می شود میتواند اغراق آمیز باشد، چرا که برای پخته شدن مغز شما حداقل به دو ساعت تماس تلفنی مداوم با دو گوشی تلفن همراه نیاز است! (قابل توجه اونایی که از ۲۴ ساعت ۳۶ ساعت گوشی دم گوششونه و معلوم هم نیست با کی حرف میزنن!)

 ۳- ما پیشنهاد نمی کنیم که شما گوشی تلفن همراهتون رو نزدیکی کمر حمل کنید!

از شوخی گذشته من به شخصه هیچ نتیجه گیری از این جریان نمی کنم. شما میتونید این آزمایش رو با صرف هزینه در منزل انجام بدید، یا در مورد اون با اهل فن و پزشک مشورت کنید، ولی من میگم احتیاط شرط عقله.