آشنایی با MOS Protocol

 

MOS پروتکلی نرم افزاری برای ساخت و توسعه برنامه های توزیع شده (Distributed) است که امکان ارتباط دو طرفه میان NCS ها (Newsroom Computer System) و Server Object Media ها (از قبیل Video & Audio Servers ,CG ,DAM) را برقرار می کند. با استفاده از MOS می توان در نیوزرومی که دارای سیستم هایی همچون Ingest ، Playout ، Edit ، Convertor و ... که روی Platform های متفاوت است، یک چهارچوب یک پارچه با استقلال زیاد (loosly coupled) بوجود آورد که جریان هماهنگ کار را تضمین کند. به علاوه، MOS امکان تبادل دوطرفه و همزمان (real-time) اطلاعات کنترلی را میان اجزاء نیوزروم فراهم می کند به ترتیبی که وضعیت سیستم در هر لحظه قابل ردیابی و مونیتور کردن باشد. این پروتکل عمری در حدود 7 سال دارد و استانداردهای آن به طور مداوم توسط تولیدکنندگان تجهیزات برودکست بازتعریف و ارائه می شود.
در یک سیستم مبتنی بر MOS باید بتوان تمام عملیات روزانه در نیوزروم را، در قالب سرویس هایی ارائه کرد و نحوه فراخوانی آن سرویس باید به طور واضح مستند سازی شود. باید این اطمینان وجود داشته باشد که در خواست های سرویس به طور صحیح مسیر دهی و هدایت می شوند، در زمان مناسب به آن ها پاسخ داده می شود، و این سرویس ها به طور واضح و دقیق سیاست های ارتباطی و رابط های خود را اعلام می کنند.
با این وجود در MOS احتمال بروز خطا وجود دارد، بنابراین استراتژی هایی به این منظور به وجود آمده اند به عنوان مثال اگر یک سرویس مقصد نتواند یک پیغام را بپذیرد، این معماری طوری طراحی شده است که مجددا پیام را برایش بفرستد. اگر یک سرویس به طور کامل قابل دسترس نباشد، (که هرگز نباید در یک سیستم MOS پایدار اتفاق بیفتد) آن وقت معماری طوری طراحی شده است که روی دادن خطاهایی که منجر به قطع کامل در خواست سرویس می شود، سرویس دیگری جایگزین آن شود.‌

معماری MOS

معماری توزیع شده MOS باید شامل مشخصه هایی باشد که این مشخصه ها درگروههای زیر دسته بندی می شوند :
1) نقل و انتقال (Tranport)این گروه از مشخصه ها، پروتکل های ارتباطی برای انتقال داده های خام بین سرویس ها را تعریف می کنند که پروتکل هایی همچون HTTP، HTTPS و SMTP را شامل می شوند.
2) پیغام رسانی (Messaging)
این گروه از مشخصه ها تعیین می کنند که پیغام های XML که سرویس ها تبادل می کنند، چه فرمتی باید داشته باشند. مشخصه های آدرس دهی سرویس ها نیز در این گروه قرار دارد. این مشخصه ها اطلاعات مقصد پیغام را از پروتکل نقل و انتقال داده ها، مستقل می سازد، برای مثال می توان با استفاده از مشخصه های آدرس دهی سرویس ها، چندین مقصد برای یک پیغام XML تعریف کرد.
3) تشریح (Description)
همانطور که می دانیم سرویس ها اجزایی با رابط های تعریف شده و مشخص هستند که پیغام های XML را پردازش وتبادل می کنند. بنابرین این گروه شامل مشخصه هایی برای تشریح و توضیح یک سرویس است. همچون زبان WSDL برای تعریف سرویس و XSD، برای تعریف شماهای نوع داده.
4) ضمانت های سرویس (Service Assurances)
سرویس های نباید فقط به سادگی پیغام های XML را رد و بدل کنند. این سرویس ها باید تضمینی برای سرویس گیرنده داشته باشند که اولا پیغام به نحوی ایمن منتقل خواهد شد، ثانیا این که سرویس گیرنده باید حتما پاسخی دریافت کند، حتی اگر در نقطه ای از جریان کار، نقصی پیش آمده باشد. این گروه از مشخصه ها شامل مشخصه امنیت سرویس و مشخصه پیغام رسانی مطمئن سرویس (برای تضمین رسیدن پیغام ها) و تعداد زیادی از مشخصه های مربوط به تراکنشها است.
5) ترکیب سرویس (Service Composition)مجموعه گسترده ای از مشخصه ها را نمی توان به طور کامل در هر سرویس پیاده کرد. به همین خاطر، توسعه دهندگان باید مشخصه هایی که برای یک سرویس خاص مهم و مناسب هستند را انتخاب و در آن سرویس پیاده کنند.

طرح معماری MOS

همانطور که می دانیم معماری های سرویس گرا در گذشته به صورت معماری دو سطحی client-server ای وجود داشته اند، در حالیکه امروزه معماری هایی با بیش از دو سطح بوجود آمده اند . MOS ، مطابق با شکل ، دارای یک معماری سه سطحی شامل اجزای زیر می باشد: 

 

 MOS Gateway : که نقش Lookup Service را میان Service Provider وNCS بازی می کند .
Service Provider : که سرویس هایش را برای یک MOS Gateway پخش می کند یعنی به MOS Gateway اجازه میدهد که سرویس هایش را ببیند و فراخوانی کند .
Service Requester یا همان NCS : که از طریق MOS Gateway آدرس Service Provider را می گیرد و سپس خودش را به Provider مورد نظر متصل می کند و به عبارتی سرویس مورد نظرش را می گیرد.
همانطور که دیدیم در این میان MOS نقش ایجاد ارتباط میان این اجزاء را از طریق ارسال و دریافت پیام هایی ، بر عهده دارد .

MOS Profile

معماری MOS تحت تاثیر مجموعه ای از استانداردها و مشخصه های فنی است که خودشان در حال تغییر هستند و استانداردهای MOS به طور مداوم به روز می شوند، به این ترتیب تغییراتی را که در استانداردهای MOS اتفاق می افتد در قالب Profile هایی قرار داده اند و هر کدام از فروشندگان باید مشخص کنند که با چه MOS profile ای سازگار هستند به عنوان مثال MOS Compatible –Profile 1,2,3 به مفهوم انطباق با پروفایلهای 1و2و3 از MOS می باشد. به منظور سازگار بودن با یک MOS Profile باید تمام Message هایی که به صورت استاندارد در آن MOS Profile تعریف شده اند ، پیاده سازی شده باشند .Profile 0 شامل Basic Communication ها است و پیاده سازیProfile 0 MOS را نمی توان به حساب MOS Compatible بودن گذاشت.
در ضمن MOS دارای برخی قابلیت های اختیاری نیز می باشد که تحت عنوان Recommended work practice شناخته می شوند.

مزایای معماری MOS

  • قابلیت نگهداری را آسان می کند و اعمال تغییرات مداوم در نیوزروم آسان است .
  • پیچیدگیهای طراحی که سبب ایجاد خطا و اشتباه می شود را کاهش می دهد و نهایتا هزینه ها را کاهش می دهد.
  • توسعه سریع تر می شود (به معنی ساخت و تحویل سریع راهکارهای جدید).
  • استقلال از تکنولوژی یا فروشنده خاص یعنی وابستگی به تکنولوژی یا فروشنده خاصی را از بین می برد.
  • تأمین یکپارچه سازی داده ها، یکپارچگی ما بین سیستمهای جدید و قدیم را تضمین می نماید.
  • قابلیت استفاده مجدد از سرویس
  • می تواند مطمئن، امن و کارا باشد.

جمع بندی
در انتها لازم به ذکر است که هدف اصلی از طراحی MOS این بوده که اولا خریداران تجهیزات برودکست آزادی عمل بیشتری در انتخاب هایشان داشته باشند چرا که می توانند تجهیزات مورد نظرشان را از مجموعه بزرگ تر و متنوع تری از محصولات ارائه شده توسط فروشندگان جهانی انتخاب کنند و چهارچوب MOS به آنها این امکان را می دهد تا بتوانند به طور ترکیبی از محصولات ارائه شده توسط سازندگان مختلف استفاده کنند.
ثانیا اینکه MOS چهارچوبی با قابلیت انعطاف پذیری بالا در همگامی با تغییرات در تکنولوژی های صنعت بروکست به وجود می آورد تا مشتریان بتوانند با تکنولوژی های روز دنیا پیش بروند و ورود تجهیزات جدیدتر با تکنولوژی های بالاتر در بدنه نیوزروم به سادگی امکان پذیر باشد. 

 با تشکر از دوست و همکار عزیزم آقای مهندس میثم باقری



برای مشاهده اخبار و مقالات جدید درباره برودکست دیجیتال کلیک کنید

ILO‌ چیست و چگونه کار می کند؟

ILO یا Integrated Lights-Out پورتی مانند شبکه که برروی سرورهای جدید HP طراحی گردیده است که با استفاده از آن می توان یک سرور را روشن و از همان لحظه مدیریت کرد، به عبارت دیگر می توان از همان ابتدا وارد BIOS‌ شده و تغییرات دلخواه را داد یا اینکه سیستم عاملی نصب کرده و یا یک Image از قبل آماده شده را روی سرور بارگذاری کرد.
کار با ابزار فوق بسیار ساده می باشد، بدین ترتیب که تنها نیاز به یک کابل شبکه (برای اتصال پورت ILO به کامپیوتر یا شبکه مورد نظر) و یک مرورگر شبکه می باشد. 

این پورت را به سه طریق می توان به شبکه وصل کرد که در شکل زیر دیده می شود: 

 

 

 

 

 

پس از وصل آن به شبکه با توجه به تنظیمات کارخانه، دنبال DHCP ‌سرور در شبکه می گردد تا از آن IP‌ بگیرد. البته می توان بصورت دستی نیز به سیستم IP دلخواه داد و با زدن IP در مرورگر، ورود به صفحه Web Based و وارد کردن نام کاربر و کلمه عبور که در کارت همراه سرور می باشد، وارد تنظیمات ILO‌ شد .
در این صفحه می توان اطلاعات مفیدی مانند مشخصات سرور، وضعیت سرور، وضعیت پاور، تعریف کاربر و .... را در سیستم مشاهده کرد و حتی تغییراتی را اعمال کرد.
از قابلیتهای این پورت می توان به این گزینه اشاره کرد که می توان کنترل سرور را از همان ابتدای شروع به کار سرور (حتی روشن و خاموش کردن آن) را در اختیار گرفت. 

 

 

 برای مشاهده اخبار و مقالات جدید درباره برودکست دیجیتال کلیک کنید

Exastor انباره فایل در قرن ۲۱ - (۶)

ExaStoreLogo 

راه حل Exastor

 شرکت Exanet که ارائه دهنده سیستمهای Clustered NAS می باشد، روش دیگری برای به اشتراک گذاری فایل ارائه میدهد، راه حلی که محدودیتهای ذخیره سازها را میشکند و به NAS ها در زمینه کارایی، مقیاس پذیری، بهره وری و مدیریت دیتا ارزش بیشتری میدهد. اساس این راه حل برمبنای نرم افزاری است که Exastor نامیده میشود. این راه حل دید دیگری به سازمانها در زمینه نگهداری فایل در طول چرخه حیات آن میدهد که با خرید ذخیره ساز شروع، با کارهای مربوط به نگهداری ادامه و با پایان عمر سیستم خاتمه می یابد.

مروری بر Exastor

راه حل Exastor یک روش مستقل از تکنولوژی است که شامل نرم افزاریست که بر روی سخت افزار سرورهای استاندارد PC اجرا میشود. با این روش دست سازمان برای انتخاب سخت افزارهای ذخیره سازی مختلف برای رسیدن به یک راه حل NAS انعطاف پذیر باز است. یک سیستم Exastor شامل اجزای زیر می باشد:

·          Storage Cluster Nodes

       سرورهای PC با بهره گیری از آخرین پروسسورهای چند هسته ای، که برنامه Exastor بر روی آنها اجرا میشود.

·         Cluster Interconnect 

            یک شبکه گیگابیت اترنت که در لایه داخلی ارتباط دهنده سرورها استفاده میشود و برای دسترس پذیری بالا و مکانیزم failover نیز استفاده میشود.

·       Standard RAID Systems 

            سرورهای PC که برنامه Exastor بر روی آنها اجرا میشود بوسیله کابلهای استاندارد Fiber Channel به سیستمهای RAID استاندارد متصل میشوند. Exanet لیست بلندی از سخت افزارهای مورد تاییدش را دارد.

موارد مورد تاکید Exastor:

·         ExaFS  -  یک فایل سیستم که هسته اصلی راه حل Exastor می باشد. به اشتراک گذاری اطلاعات و مدیریت سیستم را آسان می کند.

·          Massive Scalability  - به صورت گسترده از افزایش حجم و پهنای باند مستقلاً، پشتیبانی میکند، به این ترتیب نیاز محیطهایی که به قدرت محاسباتی و کارایی بالا نیاز دارند پاسخ داده میشود.

·          Unique data management  - نظیر حجم های منطقی مجازی(virtual logical volume) بطور نامحدود و تصویرهای آنی (snapshot) بی شمار.

·          Industry standard hardware   - که در نتیجه آن هزینه های خریداری و نگهداری کاهش می یابد و علاوه بر این سرمایه استفاده شده برای آینده نیز کارایی دارد.

·         Multiprotocol Access  - به مدیران سیستم اجازه میدهد که فایل سرورهای جدا از هم را در یک سیستم واحد یکپارچه کنند که بوسیله پروتکلهای اساسی شبکه نظیرCIFS، NFS و AFP در دسترس می باشد.

Exastor Benefits

این مطلب مهم است که با توجه به نیازهای جدید بازار در زمینه ذخیره ساز، روش Exastor چگونه راه حلهای ذخیره سازی که در این نوشته به آنها اشاره شد را پشت سر میگذارد. 

استفاده حداکثری از سخت افزار
در Exastor استفاده بهینه از سخت افزار از همان فاز ابتدایی چرخه حیات سیستم ذخیره ساز که همان خرید سیستم می باشد، شروع میشود. چون Exastor از سرورهای استاندارد PC استفاده میکند و در ضمن مسائل اقتصادی در سخت افزارهای PC در نظر گرفته میشود، مشتریان این امکان را دارند که تکنولوژیهای جدیدتری را با قیمت پایینتری خریداری کنند. این امکان بایستی در مقایسه با سایر راه حلهای که از سخت افزارهای اختصاصی استفاده میکنند در نظر گرفته شود چون معمولاً در این حالت تکنولوژی استفاده شده را همیشه نمیتوان آخرین تکنولوژی دانست. در این زمینه مشتریان میتوانند از آخرین پیشرفتها در تکنولوژیهای سرعت باس، رم، CPU، حافظه های بزرگ، PCI Express و پردازنده های چند هسته ای استفاده کنند. مدل مجوزهای (Licensing) سیستم Exanet بر اساس حجم است و این در حالیست که در راه حلهای مبتنی بر سخت افزار از مدل Tier (با اضافه کردن تعدادی هارد یا حفره ایجاد میشود) استفاده میکنند. در این حالت اخیر با تغییر محصولات بایستی مجدداً مجوزهایی خریداری شود که بار هزینه ای زیادی دارد.از آنجا که Exanet طوری طراحی شده است که از سخت افزارهای Multi-Core و Multi-Processor استفاده کند، مشتریان میتوانند در صورت نیاز به سیستم CPU، حافظه و کارتهای I/O اضافه کنند. به این ترتیب ایستگاههایی که سخت افزار قدیمی دارند با سرورهای جدید جابجا میشوند و سخت افزارهای قدیمی را میتوان در کاربردهای دیگری استفاده کرد. با وجود اینکه بروز کردن سخت افزار در سرورهای معمولی یک امر همه روزه و طبیعی میاشد، تاکنون این کار برای ذخیره سازها امکانپذیر و معمول نبوده است. 

سیستمی بدون زمان از کار افتادن (No Downtime)
سیستم Exastor طوری طراحی شده است که فاکتور دسترس پذیری آن بسیار بالا باشد در نتیجه این خاصیت (Storage Cluster) سیستم کارهای معمول مدیریتی را میتواند بدون از کار افتادن فایل سرویس انجام دهد، بعضی از این کارها عبارت است از:

·         اضافه کردن کنترلرها، حفره ها و دیسکهای جدید

·         افزایش LUN

·         افزایش حجم

·        نصب پچهای سیستم

بر عکس NAS های قدیمی، Exastor یک کلاستر افزونه (Redundant) و فراتر از یک مجموعه از دو سیستم می باشد. هیچ نقطه ای از سیستم وجود ندارد (Single Point of Failure) که باعث از کار افتادن کل مجموعه شود. با از کار افتادن هر کدام از اجزا که میتواند یک RAID کنترلر یا یک مجموعه از ایستگاهها باشد، سرویس دهی دیتا قطع نمیشود.