معرفی دوربین AJ-SPX800E از سری P2

P2 Family
 
با توجه به پیشرفت فناوری و تلاش در جهت استفاده هر چه بیشتر از فناوری رایانه و اینترنت در ایستگاههای رادیو و تلویزیون (کاربرد برودکست ) شرکتهای سازنده محصولات برودکست به دنبال بکار گیری این صنعت در تولیدات خود می باشند.
شرکت پاناسونیک نیز به موازات شرکت سونی اقدام به تولید فرمت tapeless به نام P2 کرده است. در این مقاله به بررسی محصولات مربوط به P2 می پردازیم.
 
 
شرکت پاناسونیک سه مدل دوربین به فرمت P2 طراحی نموده است:
1-دوربین AJ-SPX800E
2-دوربین AJ-SPC700
3-دوربین AJ-HVX200 

از این میان دوربین AJ-SPX800E مورد تست قرار گرفت. مشخصات این دوربین و نتیجه قسمتی از تستهای به عمل آمده روی آن به قرار زیر می باشد:

AJ-SPX800

1- این دوربین مجهز به 3 CCD با ابعاد 2/3 اینچ و از نوع IT ,600000 پیکسل می باشد.
2- Dsp این دوربین 14 بیتی با قابلیت پردازش 36 مگا هرتز می باشد.
3- مجهز به پنج slot یا درگاه P2 می باشد.
 
Slots

4- دیجیتال زوم دو برابر و وایت بالانس اتوماتیک که بیشتر مصارف خبری دارد.
5- نسبت سیگنال به نویز 63 db
6- دیجیتال سوپر گین تا 20 db و سوپر گین تا 48 db
7- امکان data managing : به دلیل مجهز بودن به اسلات sd با ظرفیت 8 مگا بایت یا بالاتر، قابلیت تنظیم سریع دیتا برای تصویربردار وجود دارد. مثلا هر کدام از تصویربرداران می توانند دوربین را بطور دلخواه تنظیم کرده و آنرا روی حافظه sd ذخیره نمایند و از این به بعد در مواقع نیاز آنرا روی دوربین load نمایند.
8- امکان ضبط dvcpro-50 , dvcpro , dv روی کارت حافظه P2
9- داشتن سیگنال خروجی دیجیتال در صورت نصب کارت Aj-ya902
10- قابلیت Voice memo :
voice memo یک دیتا صدا می باشد که می تواند به طور جداگانه به یک کلیپ ویدیو که در حال ضبط یا پخش از طریق دوربین می باشد، اضافه شود به هر کلیپ می توان تا صد voice memo اضافه نمود.
11- قابلیت ضبط  Progressive 25p و Interlaced 50p و تبدیل آنها به هم
12- قابلیت loop recording و pre recording :
در حالت loop recording هر کدام از کارتها باید حداقل به اندازه یک دقیقه ضبط تصویر فضای خالی داشته باشد.در این وضعیت led بالای هر اسلات به رنگ نارنجی روشن می شود.
همچنین قابلیت pre recording این امکان را به تصویر بردار می دهد که تا 15 ثانیه دیتا صدا و تصویر را قبل از زدن دکمه ضبط درون خود نگه دارد تا در صورت تاخیر تصویربردار در فشردن کلید ضبط اطلاعات صدا و تصویر از دست داده نشود که این کار با کمک حافظه داخلی دوربین صورت می گیرد. یعنی اطلاعات ابتدا داخل آن ریخته شده و سپس به کارت حافظه منتقل می شود.
13- در بالای هر اسلات یک چراغ LED قرار دارد تا وضعیت کارت P2 را در هر لحظه مشخص نماید.
14- قیمت پائین دوربین و دستگاه player در مقایسه با دستگاههای فرمت xdcam سونی در مقابل قیمت بالای مدیا 
15- شاتر الکترونیکی با قابلیت سینکرو اسکن
16- قابلیت دیدن detail (جزئیات یک کلیپ)
17- مقاومت در مقابل شوک الکتریکی
18- قابلیت News Gama :این قابلیت جدید که در دوربینهای پاناسونیک قرار گرفته است مورد استفاده خبری داشته بدین صورت که در جاهایی که تغییر کنتراست شدید داشته باشیم چون تنظیم کردن دوربین وقتگیر میباشد لذا با بهره گیری از این قابلیت از اشباع شدن تصویر(over sature) جلوگیری به عمل می آید.
مزایا:
1- داخل دوربین بردها به صورت ماژولار می باشد و این هنگام تعمیرات به عنوان مزیت محسوب شده و در صورت خرابی، هر کدام از پلاکتها  قابل تعویض می باشد. (حتی اسلاتهای P2 نیز بدین صورت است، برخلاف دوربینهای xdcam )
2- ایزوله بودن بلوک ccd از دیگر قسمتهای دوربین
3- تولید حرارت داخلی کم در مقایسه با دوربینهای xdcam وbetacam sx
4- عدم وجود قسمت مکانیکی برای عملیات ضبط دیتا
5- راحتی به لحا ظ باز و بسته کردن
6- مجهز به کانکتور های اتصالی برای گرفتن خروجی صدا و تصویر
7- با تغذیه دوربینهای سونی مدل AC-550E نیز کار می کند.
8- وزن کم در مقایسه با سایر دوربینها (تقریبا 6 کیلو)
9- چنانچه در حین ضبط تصویر، برق دستگاه به هر دلیلی قطع شود، فایل کلیپ مربوطه بدلیل از دست دادن دیتای انتهایی خراب می شود ولی بعد از روشن کردن مجدد دوربین قابل salvage کردن میباشد.
10- پشتیبانی باطری مونتهای مختلف (مونت باطری Anton Bauer-برای باطریهای pro14 –trim14-hytron50-hytron100-hytron120-dionic90-dionic160 کیس باطری bp90 –پک باطری v-mount و کیس باطری np1)

نکته:باید تاثیر اشعه x روی این فرمت بررسی شود.
 
معایب:
1-چنانچه در حین ضبط کارت بیرون کشیده شود، کلیپ مربوطه خراب می شود، دستگاه به حالت Error رفته و چراغ led ها به صورت نارنجی چشمک زن روشن می شود.
2-درصورت خرابی کلیپ علامت x در کنار کلیپ ظاهر می شود، در صورتی که به رنگ زرد رنگ باشد قابل salvage است ولی در غیر این صورت به رنگ قرمز روشن شده و باید آنرا پاک نمود.
3-به دلیل جازدن و بیرون آوردن مکرر کارت p2 درون اسلات مربوطه روی دوربین یا دستگاه player ، ممکن است که آمار خرابی این اسلات در آینده زیاد باشد لذا قبل از تصمیم گیری برای خرید دوربین لازم است تا پیش بینی این مورد برای خرید آن صورت گیرد.
4-قیمت کارت حافظه این فرمت بسیار بالا می باشد. مثلا قیمت M.s.r.p (قیمت خرید جزئی)کارتهای 2 گیگا بایتی 1200 دلار و 4 گیگا بایتی 2200 دلار است که در مقایسه با مدیای فرمت xdcam بسیار بالا می باشد.
 

P2 Card


5-ولوم طراحی شده برای کم یا زیاد کردن صدا به صورت manual بسیار سخت می باشد.
6-این دستگاه فقط کارتهای حافظه ساخت خود شرکت پاناسونیک را پشتیبانی می کند.

Proxy Av
از دیگر قابلیتهای این فرمت امکان proxy av می باشد، بدین معنی است که این دوربینها قادرند تا دیتای تصویری را به صورت low resolution برای دسترسی سریع از طریق شبکه Ethernet ضبط نمایند ( البته این کار توسط کارت option مدل AJ-YAX800G صورت می گیرد.) با بهره گیری از این کارت زمانی که دوربین در حال ضبط روی کارت حافظه P2 به فرمت dvcpro یا dvcpro50 می باشد، تصویر low resolution به طور هم زمان روی حافظه sd ذخیره می شود که این تصویر با سه کیفیت مختلف می باشد:
1-کیفیت 1.5 Mbps برای پخش on air
2-کیفیت تصویری 768 kbps برای انتقال تصویر از طریق شبکه Tcp/Ip
3-کیفیت kbps196 برای انتقال از طریق شبکه (با استفاده از خطوط dial up )

دوربین AG-HVX200:
1-CCD دوربین 1/3 اینچی می باشد و قابلیت ضبط DV/DVCPRO/HD
2-قابلیت اتصال Fire wire
3-5955 دلار قیمت دوربین و9995 دلار به همراه دو کارت 8 گیگا بایتی.

 
با تشکر مخصوص از دوست و همکار گرامی آقای امیر آقایی