طرز کار میکروفن - (۲)

 

امپدانس میکروفن:

در کار با میکروفن نکته ای که معمولا مورد بی توجهی قرار می گیرد امپدانس میکروفن می باشد. شاید دلیل این امر این باشد که امپدانس میکروفن یک فاکتور اساسی در میکروفن نمی باشد ، یعنی اگر بهترین امپدانس هم برای میکروفن انتخاب و استفاده نشود در کار میکروفن خللی وارد نمی شود. با این وجود برای داشتن بهترین کیفیت و تضمین کیفیت صدا باید این فاکتور را مورد توجه قرار داد.
اگر شما به دنبال یک نتیجه گیری سریع هستید : استفاده از امپدانس پایین بهتر از امپدانس بالا است.
اما اگر به دنبال بهترین کیفیت صدا هستید توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنم.
امپدانس میکروفن چیست؟
توجه به این نکته در باره کابلها و سرجک ها ضروری است که کابلهای تک مغری که در آنها از سرجک TRS استفاده می شود High Impedance و کابلهای دو مغری که در آنها از سرجک XLR استفاده می شود Low Impedance می باشند.
در بازار میکروفن اصولا از سه نوع امپدانس توسط شرکتها استفاده می شود که عبارت اند از:
1. Low Impedance: این دسته شامل امپدانسهای کمتر از 600 اهم می باشد.
2. Medium Impedance: این دسته شامل امپدانسهای بین 600 تا 10000 اهم می باشد.
3. High Impedance: این دسته شامل امپدانسهای بیش از 10000 می باشد.
البته برخی میکروفن ها شامل هر سه دسته می باشند که قابل انتخاب است.
کدام امپدانس را انتخاب کنیم؟
میکروفن های امپدانس بالا در بازار دارای قیمت پایین تری هستند. نقطه ضعف این گونه میکروفن ها این است که در استفاده از کابل های بلند عملکرد خوبی ندارند. بدین ترتیب که در فاصله 5 تا 10 متر کیفیت صدا افت می کند ( فرکانس های بالای صدا ). به هر ترتیب این گونه میکروفن ها برای کارهای جدی مورد استفاده نیستند.
معمولا میکروفن های امپدانس پایین توسط متخصصین توصیه می شوند.
تنظیم کردن امپدانس با سایر لوازم:
میکروفن ها تنها تجهیزاتی نیستند که در آنها امپدانس دارای اهمیت است. دستگاههای دیگری مانند Sound Mixer هم دارای درجه بندی اهمی هستند. توجه به این نکته ضروری است که یک میکروفن Low Impedance ضرورتا نمی تواند با سیستمی که Low Impedance است کار کند ، برای کار مطمئن شما نیازمند دانستن میزان دقیق امپدانس هستید بدین ترتیب که یک میکروفن امپدانس پایین باید به آن ورودی از Mixer متصل شود که دارای همان امپدانس یا امپدانس بالاتر باشد.

پاسخ فرکانسی میکروفن:

پاسخ فرکانسی یعنی عکس العملی که یک دستگاه نسبت به فرکانس های مختلف از خود نشان دهد. این یک خصوصیت تمامی میکروفن هاست که برخی فرکانسها را تقویت و برخی را تضعیف می کنند.
نمودار پاسخ فرکانسی:
نمودار نشان داده شده در زیر یک مثال از پاسخ فرکانسی یک میکروفن است. در این نمودار محور افقی بیانگر فرکانس بر حسب Hertz و محور عمودی بیانگر پاسخ بر حسب دسی بل db می باشد. در این نمونه مشاهده می شود که فرکانسهای اطراف 5kHz تقویت می شوند.
 

 کدام پاسخ فرکانسی بهترین است؟
پاسخ فرکانسی که دارای منحنی صاف و به اصطلاح Flat می باشد یک منحنی ایده آل می باشد. این بدین معنی است که میکروفن مورد نظر در مقابل هر صدایی با هر فرکانسی به یک میزان حساسیت دارد در نتیجه هیچ فرکانسی نه تقویت می شود نه تضعیف اما در واقعیت این شرایط ایده آل رخ نخواهد داد و تنها می توان به این شرایط نزدیک شد.
اما نکته قابل توجه این است که در برخی مواقع پاسخ فرکانسی صاف مورد نظر کاربر نیست. به عنوان مثال در یک محیط پر سروصدا که هدف ضبط صدای یک شخص است، آن پاسخ فرکانسی مناسب است که صداهای فرکانس پایین که همان صدای محیط است را حذف کند.در مورد انواع میکرفونهایی که ذکر شد پاسخ فرکانسی میکروفن Condenser صاف تر از میکروفن Dynamic می باشد.