HDV کیفیت بهتر برای محصولات آینده-1

 
روزانه شاهد پیشرفت فزاینده فناوریها در زمینه های مختلف می باشیم. در همین راستا در زمینه ویدیو نیز با تعریف فرمت HDTV انقلابی ایجاد گردید و هر روز شاهد فراگیر شدن این فرمت می باشیم. فرمت جدیدی که برای محصولات خانگی و حرفه ای (و نه برودکست) تعریف گردیده است و مبتنی بر فرمت HDTV می باشد. در ادامه به معرفی این فرمت می پردازیم:

تاریخچه و معرفی


در سپتامبر 2003 شرکتهای Canon, Sharp,Sony و JVC اعلام کردند که ضبط و پخش تصاویر ویدیویی HD یا High Definition بر روی کاستهای نوار DV استاندارد امکان پذیر گشته است و به نام فرمت HDV انتشار می یابد.
مشخصات اولیه این فرمت در جولای 2003 ارایه گردید و سپس در اکتبر 2003 فرمت نهایی به عنوان یک فرمت استاندارد بین المللی ارایه شد.

HDV چیست؟

HDV فرمتی با مشخصات جدید بر پایه HD می باشد که توسط 4 شرکت فوق الذکر ژاپنی ارایه گردید. شما می توانید تصاویر با وضوح بالای (HD) خود را بر روی نوارهای DV معمولی ضبط نموده و با استفاده از یک پورت Firewire آنرا به رایانه شخصی منتقل نمایید و در نهایت با نرم افزارهای تدوین غیر خطی و یا Plug-inهای مربوطه آنرا ویرایش نمایید و از کیفیت برتر HD لذت ببرید.
امروزه شرکتهای بزرگ نرم افزاری و سخت افزاری همچون Adobe, Pinnacle, Matrox, Avid, Canopus,Sony و Ulead پشتیبانی خود را از این فرمت اعلام نموده اند.
لازم به ذکر است که با وجود اینکه این فرمت از Firewire برای انتقال جریان تصاویر (Video Stream) به رایانه استفاده می کند ولی از DV برای فشرده سازی استفاده نمی کند بلکه از فشرده سازی بر پایه MPEG2 برای بستن ویدیو 720p در استریم 25Mb استفاده نموده است.

مشخصات HDV

این فرمت بر پایه مشخصات HD جهانی شامل 720p و 1080i یا به عبارت دیگر 720 خط برای اسکن Progressive و 1080 خط برای اسکن Interlaced می باشد. این فرمت تصاویر را با فشرده سازی MPEG2 و با کدینگ Inter-frame ضبط می نماید که امکان ضبط و پخش HD را در نرخ بیت معادل فرمت DV استاندارد (Intra-frame) ممکن می سازد. سیگنالهای صدا نیز با فرکانس نمونه برداری 48KHZ/16bit دیجیتال می شوند و با روش کدگذاری MPEG1-Layer II و نرخ بیت 384Kb/s فشرده می شوند.