پیدایش XDCAM و روشهای کاری جدید- بخش دوم

XDCAM Disks

امروزه سیستمهای خطی و نواری موجود در عرصه صدا و تصویر (برودکست) و مشکلات مربوط به آنها جوابگوی جریان سریع تولید و انتقال برنامه ها و بخصوص اخبار در بخش دیجیتال نمی باشد. از اینرو شرکت سونی با ارایه راه حلی برای از میان برداشتن گامهای میانی این چرخه اقدام به معرفی و عرضه سیستمهای XDCAM نمود. در ادامه با مدیای ضبط و آرشیو این سیستم آشنا می شویم:

دیسک حرفه ای سونی (PFD23) چیست؟

 6- طراحی و ساختار دیسک
 
PFD23 بگونه ای طراحی گردیده که در مقابل گرما، رطوبت، ضربه، خراش و اشعه X بسیار مقاوم می باشد و این امر با بسته بندی دیسک داخل یک کارتریج ضد گرد و غبار و بادوام که از نوعی رزین پلی کربنات آنتی استاتیک ساخته شده، میسر گردیده است.با این طراحی نه تنها دیسک پایدارتر و سبک و قابل حمل می شود بلکه نگرانی کاربر نیز از بابت لمس سطح دیسک بر طرف می شود. با این مزایا دیسک برای کار در شرایط سخت مقاوم گردیده و عمر مفید آن افزایش می یابد.

Schematic

دیسک اصلی که داخل کارتریج قرار دارد از نوعی پلی کربنات و چند لایه ساخته شده است. این لایه ها شامل یک زیر لایه با نازکی 1.1mm ، یک لایه برای ضبط و یک لایه محافظ یا روکش می باشد که این روکش نازک( 0.1mm ) اما مقاوم، همانطور که در شکل بالا دیده می شود برای کاهش خطای ناشی از حرکت دیسک اضافه شده و باعث جلوگیری از کاهش دقت بخش نوری (Optical Block) برای نوشتن و خواندن می گردد. سری سیستمهای دیسکهای حرفه ای سونی برای حداقل حرکت طراحی شده اند و نسبت به دیسکهای دیگر نوری سیگنال پایدارتری را تولید می نمایند.
گام شیار (Track Pitch) روی لایه ضبط فقط 0.32um است که به افزایش حجم تا 23.3 GB کمک می کند. دیسک همچنین از شیارهای سینوسی شکلی برای فیدبک شناسایی آدرسها برای خواندن سیستم و جستجو استفاده می کند.اطلاعات دیداری و شنیداری و متا دیتا روی این شیارها ذخیره می شوند. شکل زیرشیارهای سینوسی و گام شیارها را نشان می دهد:

Disk's Tracks

7- فرق بین دیسک حرفه ای و دیگر دیسکها

PFD23 در مقایسه با دیگر انواع دیسکهای نوری مانند DVD و CD دارای تفاوتهایی در ساختار ، حجم و طراحی می باشند. در مقوله حجم پیشرفت چشمگیری در افزایش حجم بدون تغییر ابعاد فیزیکی دیسک بوجود آمده است. همچنین سرعتهای انتقال داده در 72Mb/s با استفاده از یک لیزر پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر مدیاهای نوری محسوب می شود که برای کار با داده های صدا و تصویر در محیطهای حرفه ای یک نیاز اساسی می باشد. شکل زیر مقایسه PFD23 را در برابر دیسکهای نوری CD و DVD را ارائه می نماید:

compare Between 3 Types of Optical Disks

دیسک لیزر آبی در بهار سال 2003 وارد بازار ژاپن گردید .گرچه این دیسک از لحاظ حجم با دیسک PFD23 یکی بود، اما چند تفاوت بین ایندو وجود داشت. از عمده تفاوتهای ایندو دیسک میتوان به سرعت انتقال داده اشاره نمود که در دیسکهای لیزر آبی(با یک لیزر) حداکثر سرعت نصف سرعت انتقال داده PFD23  می باشد. دیگر آنکه دیسک لیزر ابی برای کار با سیستمهای دارای یک لیزر طراحی شده در حالیکه PFD23 دارای مکانیسم شاتر گردان منحصر بفردی است که به آن اجازه می دهد تا با سیستمهای دارای دو لیزر نیز کار کند. مورد دیگر پایداری و دوام قاب PFD23  می باشد.
در مقایسه با مدیا های نواری آنچه قابل توجه است عبارتست از اینکه، مدیا های نواری بطور معمول داده های صدا، تصویر و متادیتای محدود و ثابتی که تنها بطور خطی قابل دسترسی هستند را میتوانند ذخیره نمایند، درحالیکه PFD23 میتواند تصویر با کیفیت بالا (High Res با فرمت DVCAM یا MPEG IMX) ، داده تصویر با کیفیت پایین (*Proxy AV Data) ، انواع فرمتهای متادیتا و همچنین هر فایلی که PC بطور استاندارد بتواند ذخیره نماید را پشتیبانی مینماید و تمامی این داده ها بطور مستقیم و غیر خطی میتوانند به راحتی در دسترس قرار گیرند. علاوه بر آن چون این داده ها روی دیسک قرار دارند، بدون افت یا احتمال خرابی میتوان آنها را روی شبکه با پروتکل TCP/IP از سیستمی به سیستم دیگر انتقال داد. شکل زیر تفاوتهای دیسک و نوار را بطور تصویری نشان می دهد:

Compared to Tape Media

* :Proxy AV Data نوعی متادیتاست که در حقیقت داده های تصویری کیفیت پایین با فرمت MPEG-4 و با صدای A-Law می باشد.