پیدایش XDCAM و روشهای کاری جدید- بخش چهارم

بعد از مدتها که مقاله های مربوط به مدیای XDCDM رو پست کرده بودم مطالعه یک مقاله باعث شد تا برای تکمیل این سری مقاله ها انگیزه پیدا کنم و در نتیجه سری پستهای مربوط به مقاله های XDCAM رو تا جایی که سواد و تجربیاتم اجازه بده و لطف دوستان و همکاران شامل حالم بشه، ادامه میدم. البته برای یادآوری بخشهای مهمی از پست های قبلی رو تکرار میکنم.

XDCAM Professional Disk

 

سیستم: XDCAM

محیط مدیا یا رسانه: PD یا Professional Disc

نرخ  ارسال بیت یا bit rate :     الف- با یک هد نوری 72Mbps          ب- با دو هد نوری 144 Mbps

ظرفیت دیسک: 23.3 G

عمر آرشیو: حدود 30 تا 50 سال در 20°c و رطوبت 40 درصد

وزن دیسک: 89g

 

فرمتهای تحت پشتیبانی: DVCDM و IMX

مدت زمان ضبط:

الف- برای IMX 45min (50Mbps) ، 60min (40Mbps) و 75min (30Mbps)

ب- برای DVCAM 90min (25Mbps)

طول موج: 405nm

 

سرعت انتقال سیگنال Proxy AV (اطلاعات با رزولوشن پایین): بالاتر از 50 برابر برای سیستمهای دو هدی و بیشتر از 30 برابر برای سیستمهای تک هدی .

این سیستم توانایی عملکرد در محیطی با رطوبت بالای 80 % را دارد. (درعمل تا 99,9 % را نیز جواب میدهد.)

 

طول عمر هد لیزر نسبت به هد در فرمت ضبط نوار دیجیتال بسیار بیشتر است لذا هزینه تعویض هد نوری نسبت به هد ارزانترین سیستم ضبط نوار ویدئوئی دیجیتال کمتر از 50 % میباشد، تعویض قطعات اساسی مکانیکی در camcorder معادل 4000 ساعت و در Deck معادل 6000 ساعت می باشد، در صورتیکه در سیستمهای نواری 2000 ساعت است.

 

برای پاک کردن فایلهای موجود دو شیوه وجود دارد، یکی شبیه Delete در کامپیوتر که در واقع معادل پاک کردن اطلاعات یک فایل در فایل سیستم میباشد و حدود یک ثانیه طول میکشد و روش دیگر پاک کردن تمامی اطلاعات که شبیه عمل فورمت در کامپیوتر میباشد و حدود 45 دقیقه طول میکشد .

 

خطاهای ضبط از طریق تجمیع چندین متد مثل چک کردن شرایط سرو فوکوس ، سرو تراکینگ یا انعکاس اشعه لیزر و مشخص و به کاربر نمایش داده می شود.

 

برای جلوگیری از ضبط بر روی دیسک، یک سوئیچ بر روی کارتریج وجود دارد .

 

هیچگونه مشکلی  از لحاظ تاثیرگذاریمیدان مغناطیسی وجود ندارد .

 

محافظ کارتریج ، دیسکت را نسبت به گرد و غبار و خراش و …. مصون میدارد حتی اگر دیسک آسیبی ببیند یک سیستم تصحیح خطای قدرتمند سیستم را قادر میسازد تا بتواند اطلاعات را باز خوانی نماید .

اطلاعات فایل سیستم نیز که از اهمیت فراوانی برخوردار میباشند نیز در دو محل متفاوت ذخیره میگردد تا درصورتیکه یکی از آنها آسیب ببیند ، فایل سیستم دوم مشکل را حل نماید .

 

جهت بهره گیری از بعضی امکانات مدیریتی بر روی دیسک می توان از یک سیستم بارکد بر روی کارتریج استفاده کرد.

 

ساخت فایل سیستم (فرمت کردن) بر روی یک دیسکت نو ضروری است اما مدت زمان زیادی طول نمیکشد و تمامی تجهیزات XDCAM دارای سیستم فورمتینگ میباشند.

 

درصورتیکه Power سیستم قطع شود برای بازیابی حداکثر اطلاعات، یک سیستم به نام Recovery System وجود دارد. بیشترین اطلاعاتی که در چنین شرایطی از دست میرود تا 4 ثانیه قبل از قطع شدن Power خواهد بود. بصورت نرمال بازیابی این اطلاعات حدود 10 ثانیه طول میکشد اما تحت شرایطی که ضبط 90 دقیقه بوده باشد ممکن است تا 90 ثانیه هم طول بکشد.

 

اگر به هنگام ضبط باطری خالی گردد، سیستم کنترل اتوماتیک، ضبط را متوقف کرده و فایل سیستم را می بندد.

 

از لحظه قرار دادن دیسکت درون دستگاه تا ضبط بیشتر از 6 ثانیه طول میکشد که تلاش برای رسیدن به 6 ثانیه می باشد که البته در سیستم نوار هم بیشتر از 6 ثانیه است . در صورتیکه نوار داخل دستگاه باشد و دستگاه خاموش باشد، بیشتر از 3,5 ثانیه طول میکشد که تلاش برای رسیدن به 3.5 ثانیه می باشد تا سیستم برای ضبط آماده شود که در نوار حدود 4 ثانیه است.

 

 

با تشکر مخصوص از دوست و همکار گرامی آقای داوود اسماعیلی

 

پروتکلهای انتقال داده دیجیتال

ساختار پروتکلهای ارتباطات داده ای و مخابراتی

تمام ارتباطات دیجیتال برای دریافت و Decode پیامهای دریافتی، نیازمند یک ساختار می باشند.  سیستمهای ارتباطی از USB گرفته تا اینترنت از پروتکلهایی که داده ها را گروهی ارسال می نمایند، تشکیل گردیده است. این گروهها را Packet  ، Frame یا Cell می نامند که هر کدام دارای یک عنوان (Header) میباشند که به دریافت کننده میگوید که چگونه داده های رسیده را کدبرداری نماید.

علاوه بر آن عناوین به شبکه میگویند که گروههای داده را در چه مسیری هدایت نماید تا به مقصد مورد نظر برسد.

در ادامه ساختار کلی چند پروتکل متداول را برای شما ارائه مینمایم:

 

HDMI - بخش دوم

 

 HDMI مشخصات انواع

HDMI 1.1 : برای اولین بار ویرایش اول این فناوری در دسامبر 2002 با قابلیت نمایش سیگنالهای تلویزیون دیجیتال به همراه صدای دالبی دیجیتال و انواع متنوعی از فرمتهای صدا و در می 2004 ویرایش 1.1 با پشتیبانی از DVD Audio و صدای 5.1 بدون استفاده از 6 کابل صدای RCA به بازار آمد.

HDMI 1.2 : در آگوست 2005 ویرایش جدید با مشخصات زیر منتشر گردید:

پشتیبانی از فرمت صدای تک بیتی ، برای مثال SACD (Super Audio CD) یا DSD(Direct Stream Digital)

تغییراتی برای پشتیبانی بهتر از PCهای دارای خروجی HDMI شامل: امکان استفاده از اتصالات متداول نوع A و نمایش تمامی فرمتهای ویدئوی PC ، توانایی استفاده از فضای رنگ (Color Space) ذاتی RGB درحالیکه امکان پشتیبانی از Color Space یا فضای رنگی  Y/Cb/Cr CE نیز موجود میباشد ، الزام برای توانایی نمایش منابع ولتاژ پایین (Low-Voltage) مثل فناوری PCI Express I/O

HDMI 1.2a : انتشار در دسامبر 2005 با ویژگیهای زیر:

(Consumer Electronic Control) CEC و مجموعه دستورات آن ، ایجاد ویرایش 1.2a CTS (Compliance Test Specification) که شامل یک CEC مکمل اضافه نیز می باشد که برای سازگاری فنی با HDMI 1.2 به روز گردیده است ، موضوع قابل توجه کابلها و اتصالات اضافی برای تست و امکان ATC (Authorized Testing Center) در CTS 1.2a برای تست کابلهای جدید با طول بیشتر برای جایگزینی کابلهای قدیمی می باشد.

HDMI 1.3 : ارائه شده در ژوئن 2006 و خصوصیات متفاوت زیر:

سرعت بالاتر: اگرچه ویرایشهای قبلی این فناوری نیز بیش از نیاز تمامی فرمتهای جاری HDTV پهنای باند را پشتیبانی می نمایند، این ویرایش پهنای باند تک ارتباطی (Single-Link) را تا 340MHz یعنی 10.2 Gbps ، برای پشتیبانی از نیازهای آینده دستگاههای نمایشگر HD مثل تفکیک پذیری بالاتر (Resolution)، عمق رنگ بیشتر (Deep Color) و نرخ فریم بالاتر (Frame Rate). بعلاوه داخل این ویرایش ساختاری پایه ریزی گردیده که به ویرایشهای آینده اجازه می دهد تا به سرعتهای بالاتر برسند.

عمق رنگ : HDMI 1.3 عمق رنگ را که در ویرایشهای قبلی 8 بیت بوده تا 10بیت، 12 بیت و 16 بیت پشتیبانی میکند که با محاسبات حیرت انگیزی تا یک میلیارد رنگ را در انواع طیف رنگی و خاکستری (در سایه ها) نمایش می دهد که جزییات بی نظیری را به نمایش می گذارد.

اتصال کوچک جدید: با ظهور دستگاههای قابل حمل مثل دوربینهای فیلم برداری HD و نیاز به اتصال آنها به دیگر دستگاههای HD در این ویرایش امکان استفاده از نوع کوچک اتصال HDMI (Small Form Factor Connection) فراهم گردیده است.

Lip Sync: از آنجا که امروزه در دستگاههای الکترونیکی بخشهای پردازشهای پیچیده دیجیتالی برای افزایش شفافیت و جزییات محتویات سیگنال افزوده می گردد، همزمانی صدا و تصویر در خروجی خود به مشکلی بزرگتر برای طراحان بدل می شود. در HDMI 1.3 قابلیتهای خودکار هماهنگی صدا را ترکیب نموده و به دستگاهها اجازه می دهد تا همزمانی را با دقت کامل بطور خودکار اجرا نمایند.

Broader Color Space: HDMI 1.3 پشتیبانی از “x.v.Color” (که نام تجاری استاندارد رنگ IEC 61966-2-4 xvYCC می باشد) را اضافه نموده که محدودیتهای فعلی فضای رنگ یا Color Space را از بین برده و امکان نمایش تمامی رنگهای قابل مشاهده را که چشم انسان قادر به تشخیص و دیدن آن می باشد ، فراهم نموده است.

فرمت جدید صدای HD بدون افت: در قابلیتهای فعلی HDMI، علاوه بر پشتیبانی از صدای دیجیتال فشرده پهنای باند بالا و کلیه فرمتهای فشرده شده موجود، امکان جدیدی برای فرمتهای صدای دیجیتال فشرده شده بدون افت جدید (Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio) اضافه شده است.