ضبط تصاویر بر روی دیسک توسط دوربین DVCAM

محصولات حرفه ای تصویر امروزه به دنبال تجهیزاتی هستندکه با کارایی بالا هزینه کمتری را متوجه کاربران نماید. تنوع و طبقه بندی انواع مختلف این محصولات دامنه انتخاب را برای ورود به دنیای تصویر دیجیتال وسیعتر می سازد.
در ادامه به معرفی و تعریف مشخصات و مزایای یکی از محصولات سونی که با اضافه شدن به دوربینهای DV عمل ضبط تصاویر ویدیویی را بر روی دیسک سخت انجام می دهد، می پردازیم:

Sony DSR-DU1
این محصول شرکت سونی به نام DSR-DU1 از یک درایو دیسک سخت 2.5 اینچی با حجم حافظه 40 GB استفاده می نماید. این دیسک سخت جایگزین نوار نیست اما در چرخه محصولات DVCAM می تواند مکمل مناسبی برای آن باشد.

مزایای استفاده از DSR-DU1

1- حذف تلفات زمان ناشی از Capture، با دسترسی مستقیم به فایل (Direct File Access) در تدوین غیر خطی
پس از تصویر برداری میتوان DSR-DU1 را از دوربین جدا کرده و توسط کابل i-Link به یک سیستم غیر خطی متصل نموده و بدون صرف زمان Capture نرمال(X1) فایل را بطور مستقیم در اختیار تدوینگر قرار داد که این امر به شدت بار سیستم را برای جستجو و انتقال تصاویر به رایانه نسبت به سیستمهای خطی کاهش می دهد. بعلاوه اطلاعات تایم کد مربوط به شروع ضبط، پایان ضبط و نشانگر ها و شاخص های تولید شده در حین ضبط به همراه تصاویر به سیستم غیر خطی منتقل می شوند.

2- تصویر برداری با ضبط همزمان بر روی نوار و دیسک سخت
DSR-DU1 امکان ضبط همزمان روی هر دو مدیا (نوار و دیسک) را دارد که برای مثال می توان دیسک را به تدوین غیر خطی برای استفاده و نوار را به آرشیو ارایه نمود یا حتی اگر نیاز به ذخیره سازی آرشیوی نباشد میتوان در هزینه ناشی از مصرف نوار صرفه جویی نموده و تنها تصاویر را روی دیسک ذخیره نمود. از مزایای دیگر به عدم افت کیفیت ناشی از تکرار کپی و ضبط با اطمینان اشاره نمود.

3- سازگاری با دوربینهای DVCAM موجود
یکی از بزرگترین موانع برای تغییر مدیا از نوار به دیسک سرمایه گذاری کلان برای خرید دوربینهای جدید می باشد. DSR-DU1 می تواند با هر دو مدل دوربینهای DVCAM موجود ، چه مدلهای دوشی (shoulder-type) مثل DSR-570WSP و چه مدلهای دستی (hand-held) مثل DSR-PD150P کار کند. روی دوربینهای دوشی توسط یک واسط به نام CA-DU1 به سادگی و سرعت نصب شده و باز می شود. بر روی دوربینهای دستی نیز به سادگی و تنها با اتصال یک کابل i-Link می توان DSR-DU1 را به دوربین متصل نمود.


                                   

4- ضبط 3 ساعت تصویر با فرمت DVCAM/DV
با استفاده از دیسک سخت با حجم 40 GB (که قابل افزایش نمی باشد)، DSR-DU1 می تواند ویدیو استریم DV یا DVCAM با نرخ بیت 25 Mb/s و سیگنال صدا را تا 3 ساعت بصورت فایل ذخیره نماید که این معادل حداکثر زمان ممکن برای ضبط روی نوار می باشد.وقتی DSR-DU1 با دوربینهای دستی استفاده می شود نسبت به نوار مینی DV زمان ضبط تا 3 برابر افزایش می یابد. با هر بار زدن کلید های Rec/Pause روی دوربین یا Stop و Start روی DSR-DU1 یک فایل جدید ساخته می شود.

5- امکانات متنوع برای ضبط
DSR-DU1 دارای امکان cache Recording یا ذخیره موقت می باشدکه کمک می کند تا شما هنگام شروع ضبط هیچ تصویر حساسی را از دست ندهید، چرا که خروجی تصویر دوربین بطور مداوم تا حداکثر 8 ثانیه بر روی یک حافظه داخلی ذخیره می شود. از دیگر امکانات می توان به ضبط اطلاعات تصاویر (مثل تایم کد شروع ضبط، پایان ضبط و نشانگرها) و ضبط زمانبندی شده (Interval Recording) تصویر اشاره نمود که کاربردهای علمی (مانند مطالعه بر روی اکولوژی گیاهان یا حیوانات) فراوانی دارد.

6- دسترسی سریع به اطلاعات ضبط شده
با استفاده از کلیدهای مشابه VTR و فناوری دیسک سخت امکان مشاهده سریع و تصادفی تصاویر ضبط شده و جستجوی سریع روی تصاویر هر فایل میسر گردیده است.

7- تغذیه سیستمهای غیر خطی با پشتیبانی از دو پروتکل بر روی درگاه i-Link
DSR-DU1 از ترکیب دو نوع پروتکل AV/C و SBP2 روی درگاه i-Link پشتیبانی مینماید. این وسیله می تواند هم تغذیه تصویر را برای VTR و دوربینهای موجود با کپچر کردن بطور سنتی روی ویرایشگرهای غیر خطی با پروتکل AV/c انجام دهد و هم با پروتکل SBP2 بطور مستقیم به فایلها دسترسی پیدا کند .
بعلاوه بسته به محیط نرم افزار و سخت افزار PC ، سرعت انتقال اطلاعات تا دو برابر در حالت SBP2 می تواند افزایش پیدا کند.

خصوصیات DSR-DU1
1- سه ساعت ضبط با فرمت DVCAM/DV
2- نصب آسان بر روی دوربینهای DVCAM/DV با مدلهای :
DSR-570WSP, 500WSP, 370P, 300AP, 250P, PD150P, PD100AP, PDX10P , DCR-VX2000
3- درگاه i-Link با پروتکلهای AV/C,SBP2
4-همزمانی با عملکرد دوربین چنانکه با کلید Rec Start و Rec Stop دوربین DU1 نیز عمل می نمایدو صدا و تصویر و تایم کد را بطور یکسان بااستفاده از (DUP mode: Dedicated User Port) روی دیسک و نوار ضبط می نماید در ضمن تصاویر ضبط شده هم بر روی LCD و هم چشمی (View Finder) قابل مشاهده است.
5- کلیدهای عملکرد مشابه با VTR


6-مکانیسم مقاومت در برابر ضربه با استفاده از طراحی یک حافظه موقت در دستگاه فراهم گردیده است که آنرا بادوام و مقاوم می سازد.
7- ضبط موقت روی حافظه داخلی برای جبران لحظات از دست رفته یا Cache Recording
8- Interval Recording یا Time-Lapse? که با تنظیم DSR-DU1 برای سوئیچ بین حالتهای Recprd و Standby امکانپذیر می گردد.
9- ذخیره اطلاعات مربوط به ضبط
10- سازگاری با دو سیستم PAL و NTSC
11- طراحی کوچک و وزن کم (دستگاه تنها 500g وزن دارد)
12- قابل راه اندازی با باتریهای نوع PB-L برای مبدل CA-DU1 و باتری نوع L برای حالت معمولی
13- فرمت فایل DIF یا (DV Stream Recording) برای ذخیره بر روی هارد که بر اساس ساختار فایل MXF شکل گرفته است.

مشخصات فیزیکی دستگاه

توان لازم : DC 8.4 v AC Adaptor ، DC 7.2v Battery
توان مصرفی : 5.6 w
وزن خالص : 500g
ابعاد : 101W X 44H X 142D
دمای محیط زمان کار : 0c تا 40c
دمای محیط زمان نگهداری : -20 c تا 60 c
رطوبت محیط زمان کار : کمتر از 85%
درگاههای ورودی و خروجی : DV IN/OUT i-Link یاIEEE1394 4-pin