پردازشها و مراحل قبل از کد کردن(Preprocessing)

برش تصویر (crop)

در بعضی از تصاویر مانند تصاویر wide screen در بالا و پایین تصویر نوارهای مشکی و یا رنگی وجود دارد. در لبه‌هایی که این حاشیه‌ها با تصویر دارند تغییر کنتراست زیادی وجود دارد بنابراین حجم زیادی از اطلاعات برای کد کردن این نواحی مصرف می‌شود که این نواحی را قبل از عمل کد کردن می‌توان برش داد. از موارد دیگری که عمل برش مفید می‌باشد میتوان به زمانیکه موضوع اصلی در مرکز تصویر است و با حذف حواشی تاثیر چندانی در محتوای آن پیش نمی آید، اشاره نمود.

عمل Deinterlacing

تصاویر آنالوگ بصورت میدانهای زوج و فرد می‌باشند یعنی در یک فرم فیلدهای فرد نمایش داده می‌شوند و در یک فرم فیلدهای زوج. اگر تصویر دیجیتالی که به این صورت می‌باشد را بخواهیم کد کنیم پیچیدگی‌هایی در عمل کدینگ صورت می‌گیرد که باعث مات شدن تصویر میگردد. البته اگر عمل Deinterlacing نیز به خوبی انجام نگیرد، همین تاثیر را باقی میگذارد. یکی از بهترین فیلترها که این مورد را انجام می‌دهد smart Deinterluciy می‌باشد که تنها در نرم‌افزار virtual Dub نصب می‌گردد.

تغییر سایز (resize)

تعداد پیکسلهای یک تصویر PAL استاندارد برابر با 576*720 می‌باشد، که اگر یک کدک بخواهد این تعداد پیکسل را کد کند هم زمان زیادی صرف می‌شود و هم حجم اطلاعات زیاد می‌شود و در birate ثابت کیفیت تصویر افت می‌کند چون کدک مجبور می‌گردد که جزئیات بیشتری از تصویر را حذف کند. ولی با عمل تغییر سایز تصویر به صورتی که با تعداد پیکسلهای تصویر اصلی تناسب داشته باشد می‌توان کیفیت متناسب‌تری بدست آورد این تغییر سایز در مورد تصاویر PAL بهتر است بصورت 486*640 و یا 288*352 باشد. البته در موقعی که عمل تغییر سایز صورت می‌گیرد باعث بلوکی شدن در تصویر کد شده می گردد که کدک با اعمال فیلتر  Deblocking  مقداری از این تاثیر را حذف می‌کند.

رفع نویز منبع

این فیلتر در WMV تحت عنوان Denoise شناخته می‌شود و فقط میتوان تاثیر این فیلتر را کم و یا زیاد کرده ولی در DIVX بصورت خیلی گسترده به آن پرداخته شده است. در اینجا فقط یک توضیح کلی در مورد نویزهای منبع داده خواهد شد، وقتی که یک تصویر از یک وسیله به داخل کامپیوتر ریخته می‌شود بستگی به نوع وسیله مثلاً دوربینهای DV، دیسکهای DVD، کارتهای کپچر TV و... مقدار نویز که شامل دندانه دندانه شدن یا کریستالی شدن (grain)، چشمک زدن و بی ثیاتی رنگ نیز با آن همراه می‌شود. یک مزیت فوری این فیلتر preprocessing اداراک بصری بهتر از تصویر می‌باشد. این فیلتر به دو صورت فضایی یا محیطی و زمانی (temporal) عمل می‌کند. فیلتر فضایی یا محیطی به هر پیکسل و پیکسلهای اطراف آن اعمال می‌شود، نویز بصورت تغییرات فرکانس بالا بین رنگ پیکسلهای مجاور خود را نشان می‌دهد، بنابراین این فیلتر با ایجاد یک فیلتر پایین گذر باعث پایداری در رنگ یک فرم می‌گردد.

نویز دیگری که در تصاویر بدست آمده از تجهیزات دیگر ایجاد می‌شود چشمک زدن (بصورت کم و زیاد شدن رنگ یا نور) پیکسلها در تصویر می‌باشد که بر خلاف نوع قبل که پیکسلها در یک فرم بودند، در اینجا یک پیکسل در فرم‌های متوالی در نظر گرفته می‌شود. نویز زمانی (temporal) همچنین به کریستالی شدن یا پریدگی رنگ تصاویر هنگامی که اجرا (play) می‌شود، نیز گفته می‌شود. در اینجا نیز فیلتر پایین گذر بر روی محل پیکسل در فرمهای مجاور اعمال می‌شود.

اگر درجه اعمال این فیلترها را زیاد کنیم باعث صاف شدن (smoothing) تصویر میشود. البته در تصاویری که دارای نویز زیاد می‌باشد، به اجبار باید مقداری این تاثیر را بپذیریم .

عمل رفع نویز منبع بدلیل آنکه تغییرات فرکانسهای بالا در پیکسلها و فرمهای مجاور را کاهش می‌دهد، در بهبود تصویر کد شده بصورت قابل ملاحظه‌ای مؤثر می باشد.




با تشکر از دوست و همکار عزیزم : مهندس حجت وفا