پیدایش XDCAM و روشهای کاری جدید- بخش اول

 

امروزه سیستمهای خطی و نواری موجود در عرصه صدا و تصویر (برودکست) و مشکلات مربوط به آنها جوابگوی جریان سریع تولید و انتقال برنامه ها و بخصوص اخبار در بخش دیجیتال نمی باشد. از اینرو شرکت سونی با ارایه راه حلی برای از میان برداشتن گامهای میانی این چرخه اقدام به معرفی و عرضه سیستمهای XDCAM نمود. در ادامه با مدیای ضبط و آرشیو این سیستم آشنا می شویم:

دیسک حرفه ای سونی چیست؟

1- معرفی

دیسک حرفه ای سونی (PFD23) یک مدیای جدید برای ضبط اطلاعات است که از نظر شکل و اندازه شبیه به CD ها و DVDهای موجود در بازار می باشد. اما این شباهت تا همینجا خاتمه می یابد، PFD23 نه تنها اطلاعات بیشتری ذخیره می نماید، بلکه با سرعت بیشتری نیز آنرا انتقال می دهد. دیسکهای حرفه ای XDCAM Sony یا PFD23 قابلیت ضبط، ضبط مجدد و اجرا در حجم 23.3GB را روی دیسک یک رو و یک لایه با اندازه استاندارد CD یا DVD معمولی را دارا می باشد و آنچه این امکان را فراهم می آورد، استفاده از لیزر آبی-بنفش با طول موج 405nm و لنز مناسب با کارایی و دقت بالاست. استفاده از طول موج کوتاه و لنز مناسب با روزنه دیجیتال 0.85 امکان کوچک کردن اندازه نقطه اشعه لیزر تابیده شده را روی شیارهای دیسک ممکن می سازد. بعلاوه PFD23 با یک لایه شفاف 0.1mm پوشیده شده که خطاهای ناشی از جابجایی دیسک را کاهش میدهد وآنقدر پایدار میباشد که لایه ضبط دیسک را حفاظت نماید. ارتفاع شیب شیار PFD23 فقط 0.32 میکرو متر می باشد که کمتر از نصف DVD استاندارد است و اجازه می دهد تا اطلاعات بیشتری روی دیسکی با سایز مشابه ذخیره شود .
PFD23 فناوری جدیدی است که می تواند اطلاعات ذخیره شده را بصورت دیجیتالی با استفاده از متادیتای ذخیره شده روی دیسک، بازیابی کند. این خصوصیات در عصر پهنای باند بالا، برای انتقال و توزیع مواد صدا و تصویر ضروری می نماید
.


2- ضبط و پخش بدون تماس

یکی از مزایای کلیدی PFD23 یا هر مدیای نوری این است که سطح ضبط شونده هرگز بطور فیزیکی با هد نویسنده یا خواننده و یا در این حالت لنز نوری درگیر نمی شود. در سیستمهای نواری هنگام ضبط یا پخش، نوار غیر از آنکه با هد دستگاه درگیر است با اسکنرها، رولر گایدها و دیگر بخشهای مکانیکی دستگاه نیز درتماس می باشد. تنظیمات دقیقی برای جلوگیری از فرسودگی و پارگی نوار و همچنین سطح هد لازم است. با PFD23 چون هیچ تماس فیزیکی هنگام نوشتن و خواندن وجود ندارد نگرانی بابت افت یا فرسودگی دیود لیزری یا دیسک پیش نمی آید.

3- رسانه غیر خطی

دسترسی تصادفی به اطلاعات روی دیسک بدین معنی است که داده های مورد نظر شما به سادگی و سرعت قابل جستجو و استفاده است. داده های شما چه AV با کیفیت بالا، چه AV با کیفیت پایین و چه متا دیتا باشدمثل فایلهای روی یک CD یا DVD قابل انتخاب یا از طریق یک GUI یا واسط گرافیکی کاربر ساده قابل دسترسی است. این روش دسترسی بسیار سریعتر از روشهای خطی مثل نوار می باشد.

4- استقلال فرمت

این دیسک فارغ از دغدغه فرمت اختصاصی ذاتی است. در مدیا های نواری فرمت ذخیره سازی روی نوار بطور ذاتی تعریف گردیده در صورتیکه PFD23 قابلیت نگهداری طیف وسیعی از اطلاعات را صرفنظر از فرمت آنها دارا می باشد. این دیسک DVCAM ، MPEG IMX و فرمتهای سازگار با PC مثل فایلهای متنی ، صفحات گسترده، نمایشی و گرافیکی را پشتیبانی میکند.

5- دیسکی با حجم ذخیره سازی و نرخ انتقال بالا

PFD23 دارای حجم 23GB حافظه می باشد که به شما اجازه می دهد که کیفیت و زمان بهتری برای ذخیره سازی را بتوانید اختیار کنید. این حجم میتواند از 45 تا 85 دقیقه را بسته به نرخ بیت ضبط دوربین ذخیره نماید. بعلاوه حداکثر سرعت انتقال اطلاعات این مدیا 72 Mb/s با هد نوری تکی است که با هد نوری دوبل تا 144 Mb/s میرسد و پایداری ضبط و پخش نرخ بیت بالا مثل ضبط MPEG IMX 50 Mb/s را فراهم می نماید.