معرفی و مشخصات مدیاهای آرشیو نوار - بخش دوم

بخش دوم معرفی مدیاهای نواری

بحث آرشیو در هر شرکت ، سازمان یا ارگانی برای نگهداری سوابق و اطلاعات آن مجموعه لازم و ضروری مینماید. در سازمانها یا شبکه های تلویزیونی حفظ و نگهداری اطلاعاتی از قبیل متن ، صدا و تصویر مربوط به رویدادها و برنامه ها همواره امری حیاتی است . در ادامه به معرفی و مقایسه مدیاهای نواری آرشیو میپردازیم.

معرفی مدیاهای نواری
همانطور که در بخش قبل عنوان گردید مواد آرشیو بر اساس زمان نگهداری به سه دسته تقسیم میگردند. دسته اول که آرشیو کوتاه مدت را تشکیل میدهد معمولا بر روی محیطهای ذخیره سازی روی شبکه نگهداری میگردند تا بصورت online در دسترس کسانی که مجوز دسترسی به محتویات آن را دارند ، قرار بگیرد . نمونه این محیطها میتواند SAN ، NAS یا DAS باشد. آرشیوهای میان مدت و بلند مدت که موضوع مد نظر ما نیز می باشد بیشتر بر روی مدیاهای نواری ذخیره سازی می گردد و این مدیاها در آرشیو میان مدت روی Tape Library قرار می گیرد تا در اسرع وقت قابل دسترسی باشد. اما آرشیو بلند مدت در محیطهای آرشیوی کاملا کنترل شده نگهداری می شوند و نوارها از محیطهای آرشیو خارج نمی شوند و تنها کپی از آنها برای استفاده کشیده می شود.

مدیاهای نواری مدلهای متنوعی با حجم و نرخ انتقال داده متفاوت دارند. معرفی 3 مدل که عمومیت بیشتری دارند را از زبان اینترنت می خوانیم:

LTO: این فرمت بطور استثنایی قابل اطمینان و با کارایی بالا میباشد(به نقل از سایت مربوطه) که نتیجه همکاری چند میلیون دلاری سه شرکت پیشرو HP ، IBM و Seagate می باشد و هدف آن ایجاد و توسعه یک فناوری نواری با در نظر گرفتن نیازهای مربوط به ذخیره و نگهداری داده می باشد.



AIT: محصول انحصاری شرکت Sony که مطابق آنچه وعده داده شده در هر نسل حجم ذخیره سازی و نرخ انتقال داده را دو برابر افزایش می دهد. در نسل حاضر AIT-3 حجم ذخیره سازی نرمال 100 GB و فشرده 260 GB را پشتیبانی می نماید که مجموعه کاملی از نوار ، درایو ، محل ذخیره کارتریجها و دستگاه اتوماتیک خواننده کارتریج را ارایه می نماید که باعث شده بسیاری از صنایع آنرا برای مدت طولانی انتخاب نمایند.

DLT & SDLT : اولین بار توسط Digital Equipment Corp. ایجاد گردید و در حال حاضر عمده شرکتهای تولید کننده این محصولQuantum ،Tandberg ، Dell و IBM می باشند. مسیر پیشرفت کاری آنها طی 4 نسل پیش بینی شده و این فرمت نیز مانند دیگر انواع نوارها در هر نسل سرعت و حجم ذخیره سازی داده را دو برابر می نماید.

مقایسه امکانات و خصوصیات مدیاهای نوارى